نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شکل گیری کرسی های اسلام و محیط زیست در دانشگاه ها و حوزه ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در مراسمی با اهدای لوح از دست اندرکاران دومین سمینار بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست تقدیر کرد و از معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست خواست ضمن حفظ ارتباط مستمر و موثر با مراکز مرتبط اسلام و محیط زیست، برگزاری کارگاه های تخصصی گفتگوی بین ادیانی را در دستور کار معاونت مطبوع خود قرار دهد.
ابتکار با بیان اینکه دومین سمینار بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست، نخستین همایش بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست که در تمامی ابعاد با استفاده از ظرفیت داخلی این سازمان پیگیری و اجرایی شد، گفت: این موضوع نقطه عطف بزرگی در کارنامه همایش بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست است که باید استمرار یابد. 
معاون رئیس جمهوری اشاره ای هم به انعکاس بین المللی این همایش داشت و افزود: علاوه بر گزارشی که من به نمایندگی از ایران در اجلاس وزرای نایروبی از همایش ارائه دادم، گزارش مفصلی نیز توسط سایر شرکت کنندگان بین المللی ارائه شد که منجر به پیشنهاد شکل گیری دبیرخانه دائمی این همایش با محوریت ایران شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حتی پیشنهاد شد این دبیرخانه به صورت مجازی ولی به طور مستمر فعالیت داشته باشد.
*** سند همایش دین، فرهنگ و محیط زیست نقشه راه آیندگان برای فعالیت در این حوزه است
معاون رئیس جمهوری تهیه سند فارسی – انگلیسی دومین همایش بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست را یکی از اقدامات زیربنایی برای شکل گیری کار علمی و نظری در زمینه گفت و گوی بین ادیانی در حوزه محیط زیست دانست و اظهار کرد: این سند می تواند مورد استفاده سازمان ملل در زمینه گفت و گوهای محیط زیستی ادیان قرار گیرد و نقشه راه آیندگان برای فعالیت در این حوزه باشد. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین خواستار مستند سازی و تدوین سازمان کار و برنامه مدیریت اجرایی این سمینار به منظور ماندگاری در سازمان متبوع خود شد. 
در ابتدای این نشست نیز مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر دومین همایش بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست با ارائه گزارشی از روند فعالیت و اهداف همایش که 4 و 5 اردیبهشت ماه سالجاری به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: درک مشترک و ارزیابی مسائل و ابعاد ارتباط بین محیط زیست، دین و فرهنگ، تشویق کشورها به مشارکت در تلاش های مشترک برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در سطوح دولتی، منطقه ای و جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، انتقال عقاید عموم مردم برای اقدامی جامع برای حفظ رفاه انسان و محیط زیست، افزایش درک و آگاهی جوامع دینی شرکت کننده در نشست از چالش های پایداری محیط زیست و تقویت انگیزه و اراده جوامع دینی به منظور ارائه راهکارهایی عقلایی و فطری برای رفع بحران های محیط زیستی از جمله دستاوردهای این سمینار بود.
وی همچنین به برگزاری پنج پنل تخصصی در حاشیه این همایش دو روزه اشاره کرد و افزود: به واسطه اهمیت این همایش بین المللی که با حضور نمایندگان مذاهب مسیحی، کاتولیک، سنی، شیعه، جین، هندو، زرتشتی، کلیمی و بودا از تمامی قاره ها برگزار شد، افتتاحیه مراسم با حضور رئیس جمهوری ایران صورت گرفت.
مظاهری اشاره ای هم به بازتاب های بین المللی این همایش داشت و اظهار کرد: زیربنای این همایش از آذرماه 1394 و با همکاری دانشگاه مفید قم شکل گرفت.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست برگزاری این همایش را الگوی موفق عملکرد گروهی درون و بیرون سازمانی دانست و خواستار ادامه و تکرار چنین فعالیت هایی شد. 
در پایان این نشست با اهدای لوحی به امضای معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از برگزار کنندگان دومین همایش بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست تقدیر شد.
دومین سیمنار محیط زیست، دین و فرهنگ 4 و 5 اردیبهشت ماه با حضور نمایندگان 9 دین و مذهب مختلف از 18 کشور جهان در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده بود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل