گازهای گلخانه ای گرم ترین دریاهای جهان را گرم تر کرده است

این منطقه حدود 9 هزار مایل (14 هزار و 484 کیلومتر) در امتداد استوا و هزار و 500 مایل (دو هزار و 414 کیلومتر) از شمال به جنوب کشیده شده است و به عنوان منطقه ای از اقیانوس تعریف می شود که متوسط دمای آب در آن بیش از 28 درجه سانتیگراد است و در برخی نقاط آن به بیش از 30 درجه نیز می رسد.
این منطقه که با گرم شدن آب، گسترش می یابد، در سال های اخیر بالاترین میزان افزایش سطح آب دریا را در جهان تجربه کرده است.
پنج جزیره کوچک در اقیانوس آرام جنوبی اخیرا به زیر آب رفتند و شش جزیره دیگر نیز به دلیل جزر و مد فزاینده تا حدودی ویران شدند.
همچنین از آنجا که گرمای آب می تواند رطوبت و هوای گرم را وارد اتمسفر کند، افزایش دمای این به اصطلاح 'استخر گرم' تاثیر قابل توجهی بر آب و هوای کشورهای این منطقه گذاشته است و خطر بروز گردبادهای شدید را افزایش می دهد.
از سوی دیگر مشخص شده است که اندازه این استخر در چرخه های 20 ساله نوسان دارد، به طوری که بزرگتر و گرمتر می شود و سپس جمع شده و خنک می شود.
با این وجود، محققان کره جنوبی، استرالیا، کانادا و چین اعلام کردند که در طی 60 سال گذشته، این استخر در مجموع 0.3 درجه سانتی گراد گرم و از لحاظ اندازه حدود یک سوم افزایش یافته است.
گرچه این افزایش دما ناچیز به نظر می رسد، اما اندازه این استخر به این معنی است که مقدار انرژی اضافی، زیاد است.
محققان در مقاله ای در مجله Science Advances نوشتند که استخر گرم هند- اقیانوس آرام، بزرگترین منطقه درجه حرارت های سطحی دریای گرم بر روی زمین، بیشترین میزان بارش را دارد و برای گردش اتمسفری و چرخه آب جهان، حیاتی است.
همچنین این منطفه در دهه های اخیر بیشترین میزان افزایش سطح آب دریا در جهان را تجربه کرده است.
محققان اندازه گیری های دما را با شبیه سازی های آب و هوایی مقایسه کردند و نتیجه گرفتند که گازهای گلخانه ای علت غالب افزایش های صورت گرفته در عمق و اندازه استخر گرم هند- اقیانوس آرام است. این در حالی است که نوسانات طبیعی مرتبط با نوسان دهه ای اقیانوس آرام نیز نقش کوچکتر و در عین حال قابل توجهی ایفا کرده اند.
محققان خاطرنشان کردند که تغییرات ناشی از فعالیت های انسانی در این استخر گرم پیامدهای مهمی برای درک و برنامه ریزی برای تغییرات مرتبط در بارش های موسمی، و تناوب یا شدت طوفان های گرمسیری دارند که در نتیجه عواقب عمیق اجتماعی و اقتصادی را موجب می شوند. 
پروفسور سونگ کی مین از دانشگاه پوهانگ در کره جنوبی گفت که تحقیق آنها نشان می دهد تنها 12 تا 18 درصد از این گرم شدن طبیعی بوده است و مابقی آن ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای است.
وی افزود: این انرژی اضافی جدا از افزایش سطح آب دریا، موجب افزایش شدت طوفان های عظیم نیز خواهد شد.
به گزارش ایرنا از نشریه ایندیپندنت،  محققان همچنین متوجه شدند که اگر بخش اقیانوس هند این استخر گرم، بیشتر از بخش اقیانوس آرام آن گسترش یابد، این گسترش به افزایش بارندگی در غرب اقیانوس هند منجر می شود؛ اما عکس این قضیه، منجر به کاهش بارندگی در شرق آسیا می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا