تاثیر فولیک اسید بر فشار خون

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که استفاده از مکمل های حاوی فولیک اسید در بیماران مبتلا به فشار خون بالا ، موجب کاهش خطر وقوع سکته مغزی و حملات قلبی  می شود . پیش از این پزشکان احتمال تاثیر مثبت این ماده را در کنترل شرایط بیماران مبتلا به عارضه فشار خون بالا مطرح کرده بودند ولی این موضوع هنوز از نظر علمی اثبات نشده بود .  در این پژوهش ها ، محققان و دانشمندان چینی با بررسی و کنترل شرایط بیش از 20 هزار بیمار در این کشور که دارای فشار خون بالا بودند ، به نتایج قابل توجهی دست یافتند . گفتنی است هیچ یک از این بیماران مبتلا به فشار خون ، سابقه سکته مغزی یا بروز حملات  قلبی را نداشتند . این افراد از سوی پژوهشگران به دو گروه تقسیم شده و دسته نخست با ترکیب داروی enalapril که داروی رایج کنترل کننده فشار خون محسوب می شود به همراه فولیک اسید مورد درمان قرار گرفته و گروه دوم تنها داروهای رایج درمان فشار خون را دریافت کردند . نتیجه حملات قلبی  و مغزی در بین افراد این دو گروه بسیار متفاوت بود .

پژوهشگر ارشد این پروژه مطالعاتی در گزارش نهائی خود که به مرکز پیشگیری اولیه از بروز سکته مغزی China Stroke Primary Prevention Trial; CSPPT ارائه شد ، اعلام کرد : " نتایج تحقیقات ما نشان دهنده تاثیر بسیار مثبت استفاده از فولیک اسید در پیشگیری از وقوع حملات سکته مغزی و قلبی است . "

این پژوهش ها ، نخستین نمونه پژوهشی انجام شده توسط دانشمندان در مقیاس وسیع بوده که نشان می دهد فرضیه پیشین مبتنی بر تاثیر مثبت فولیک اسید در فشار خون ، درست بوده و قابل استناد است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا