کیت تشخیص سریع سیانید

شاید در فیلم ها و داستان های پلیسی دیده باشید که قاتل از سم سیانید برای کشتن مقتول می کند. این سم به خاطر سریع عمل کردن بسیار مشهور است. در واقع انسان پس از 30 دقیقه تماس با این ماده، جان خود را از دست می دهد.

اما مشکل اینجاست که شیوه کنونی آزمایش مسمومیت با این ماده، 24 ساعت زمان می برد. خوشبختانه پژوهشگران حسگری را برای شناسایی سیانید در نمونه خون طراحی کردند که می تواند ظرف 70 ثانیه وجود این ماده را تشخیص دهد.

پس از اینکه نمونه خون یا آب در این کیت قرار گرفت، یک نوع اسید موجود در این دستگاه سبب می شود که سیانید موجود به گاز تبدیل شود. این گار بعداً در ماده ای دیگر به دام می افتد و با عامل شیمیایی دیگری واکنش می دهد. این واکنش سبب می شود که ماده به محض قرارگیری در معرض نور، بدرخشد. با اندازه گیری شدت این درخشش می توان چگالی سیانید موجود در نمونه را سنجید.

در آزمایش صورت گرفته بر روی خرگوش ها مشخص شد که دقت این حسگر در شناسایی آلودگی به سیانید، 100 درصد است. گفتنی است که چگالی سیانید در این نمونه ها 200 بار کمتر از حداقل میزانی که سبب مرگ جانور می شود بود.

برای اینکه این کیت برای عرضه به بازار مورد تائید قرار گیرد، ابتدا باید بر روی حیوانات با جثه بزرگتر نیز آزمایش شود. این پژوهشگران همچنین امیدوارند که بتوانند زمان پاسخ دهی را از 70 ثانیه کنونی به زیر یک دقیقه برسانند. همچنین از آنجا که این سم معمولاً از طریق دهان یا بینی وارد بدن می شود، شناسایی سیانید از طریق نمونه بزاق نیز می تواند بسیار سودمند باشد.

این کیت برای افراید نظیر آتش نشانان که در هنگام اطفاء حریق در مراکر صنعتی ممکن است با این ماده روبرو شودند بسیار کاربردی خواهد بود. گفتنی است در حال حاضر به خاطر طولانی بودن زمان لازم برای تعیین وجود مسمومیت با سیانید، انسان در صورت مشکوک بودن به این نوع مسمومیت با به سرعت مورد درمان قرار گیرد، ولو اینکه اصلاً مسمومیتی در کار نباشد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا