نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آلودگی نوری درختان را گیج می کند

تحقیقات جدید نشان می دهد، آلودگی نوری شهرهای بزرگ در بریتانیا موجب شده که درختان یک هفته زودتر از موعد طبیعی شروع به شکوفه زدن کنند.

بر پایه این تحقیقات مشخص شده که به دلیل آلودگی نوری در بریتانیا گیاهان با رویداد غیرعادی موسوم به «زودتر از موعد جوانه زدن» مواجه هستند که این موضوع تأثیر منفی بر رشد طبیعی گیاهان و از جمله درختان دارد.

این تحقیقات که در ژورنال Proceedings of the Royal Society B منتشر شده نشان می دهد درخت زبان انگشت اروپایی بیشترین آسیب را از بابت آلودگی نوری در شهرهای بزرگ بریتانیا متحمل شده است.

محققان دانشگاه اکسر انگلیس که این مطالعه را انجام داده اند معتقدند که این نتایج در نوع خود حیرت انگیز است.

درختان به طور طبیعی از فاکتور دما برای تشخیص زمان دقیق شکوفه زدن استفاده می کنند اما حالا مشخص شده که فاکتور نور نیز در این میان تأثیرگذار است

البته این تنها نگرانی محققان نیست. وابستگی زندگی انبوهی از حشرات به درختان موجب شده تا روند طبیعی حیات آنها نیز دستخوش تغییرات نگران کننده ای شود.

در میان انواع حشراتی که از بر هم خوردن روند طبیعی شکوفه دادن گیاهان آسیب دیده اند باید به کرم تبدیل شونده به پروانه اشاره کرد. درحالی که تحقیقات صورت گرفته در گذشته نشان می دهد که درختان به طور طبیعی از فاکتور دما برای تشخیص زمان دقیق شکوفه زدن استفاده می کنند اما حالا مشخص شده که فاکتور نور نیز در این میان تأثیرگذار است.

به طور کلی مشخص شده که آلودگی نوری به ایجاد تغییراتی در حیواناتی نظیر خفاشها و لاکپشت های دریایی منجر می شود و تنها گمانه زنی هایی درباره احتمال تأثیرگذاری این مسأله بر درختان و سایر گیاهان مطرح شده بود.

محققان برای مطمئن شدن از این واقعیت که آلودگی نوری بر رشد درختان تأثیر می گذارد حدود 42 هزار درخت مختلف از چهار نوع را مورد بررسی دقیق قرار دادند.

 

منبع: livescience

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل