نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گزارش تصویری و تحلیل فنی مسجد چهل محراب

مسجد چهل محراب یکی از مساجد ارزشمند تاریخی شهر یزد محسوب می شود . در  حال حاضر در این مسجد هیچ گونه تزئینات خاصی  وجود نداشته و محراب فعلی آن نیز کاملاً ساده است.

این مسجد دارای صحن ، شبستان زمستانی  ، سردر و غرفه ها  و زیارتگاه های کوچکی در اطراف صحن  و ماذنه ای بر  سردر ورودی است. شبستان زمستانی  مسجد  با پوششی از طاق و تویزه  از خشت و گل ساخته شده است  و سردر ورودی ها نیز نمایی آجری دارند. دیوارهای صحن از اندود ماسه آهک پوشیده شده و در ضلع جنوبی صحن ، مقبره ای که مزار آقا نامیده  می شود ،  وجود دارد .

این مسجد دارای صحن ، شبستان زمستانی  ، سردر و غرفه ها  و زیارتگاه های کوچکی در اطراف صحن  و ماذنه ای بر  سردر ورودی است. شبستان زمستانی  مسجد  با پوششی از طاق و تویزه  از خشت و گل ساخته شده است  و سردر ورودی ها نیز نمایی آجری دارند. دیوارهای صحن از اندود ماسه آهک پوشیده شده و در ضلع جنوبی صحن ، مقبره ای که مزار آقا نامیده  می شود ،  وجود دارد .

این مسجد امروزه کاربرد مذهبی داشته و هنوز دایر است. ماذنه مسجد در بالای سردر ورودی فعلی قرار دارد و از آجر ساخته شده است. در داخل بنا و زیر طاق ها نورگیر های مشبکی تعبیه شده است که نور فضای شبستان را تامین می کند و در سه طرف شمال ، غرب و شرق شبستان دارای غلام گردش است .

به استناد کتاب  جامع  مفیدی ، مسجد چهل محراب در محله شهرستان  و حوالی  زندان اسکندر  و محله فهادان  واقع شده  ـ است ـ که از  بناهای  خواجه شمس الدین  محمد تازیکوست ( قرن 7 ) .

 ایرج افشار در کتاب    یادگارهای یزد ، به نقل از  تاریخ یزد چنین می نویسد :

« و خواجه شمس الدین محمد تازیکو مسجد چهل محراب انشا  کرد  و خانقاه و عمارتی بساخت  و چهار دانگ  از قریه هنزا  وقف بر آن مسجد کرد و   مصلی و عیدگاه مقابل شیخ   { جمال } الاسلام اعظم سعید از انشای او است . »

در کتاب یادگارهای یزد صفحه 255 در مورد وجه تسمیه این مسجد چنین ذکر شده است که چون در این مسجد  چهل محراب کاشی  تعبیه شده بود به این نامش بخوانند . در حا ل  حاضر  فقط  شش قطعه از کاشی ها باقی مانده ( که احتمالاً از این محل  منتقل شده اند زیرا در هنگام بازدید از این مسحد، با آن ها برخورد نکردیم )  سه کاشی در غرفه های شرقی  و یکی در صفه غربی  و دو تا در اطاق  مقبره ای  واقع در سمت جنوبی  هستند .

در جهت قبلی حیاط  وسیع مسجد  و داخل  اتاقی که به کوچه دری دارد  صورت یک قبر وجود دارد که  اهل محل آن را مزار آقا می نامند  و احترام فراوانی برای آن قائل هستند . روی قبر ، صندوقی از چوب قرار  گرفته   و  یک  قطعه   کاشی   فیروزه ای رنگ  با نوشته     « بحسن توفیقه »  به خط  تعلیق  و به طور  برجسته بر دیواره عمودی قبر نصب است که از آثار قرن هفتم هجری است.

مسجد از نظر  تزئینات فا قد هرگونه ویژگی های خاصی است و شش قطعه کاشی ذکر شده در بخش تاریخچه را نیز که نتوانستیم رویت کنیم . اما با توجه به متون و کتب معماری ، تاریخی  گویا این کاشی ها دارای ویژگی های مشترکی با سایر بناهای هم دوره خود هستند. ایرج افشار در کتاب یادگارهای یزد صفحه 255 چنین می نویسد :

« کاشی های مورد ذکر  از حیث  اندازه و اسلوب ساخت  و رنگ و طرح نظیر کاشی منصوب در مسجد ابوالمعالی است . گمان می کنم  که آن هم متعلق به این مسجد  بوده و بعدها  به مسجد محله ابوالمعالی  منتقل شده است. زمان و اسلوب این کاشی ها  مطابقت دارد  با کاشی قبری که  در محراب مسجد باغ صندل مورخ سال 667 هجری قمری  باقی است . »

در کتاب مساجد تاریخی ، صفحه 262 نیز درباره این کاشی ها چنین نوشته شده است :

«  زمان و اسلوب این کاشی ها  قابل مقایسه  با کاشی قبری است که در محراب مسجد باغ صندل  باقی است . این کاشی ها به شکل محراب و یکپارچه ساخته شده اند . »

گزارش تصویری و تحلیل فنی: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل