نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زمین در گذشته احتمالا چند قطب مغناطیسی داشته است

درباره زمین به عنوان سیاره ای که حیات بر روی آن در جریان است واقعیتی بزرگ وجود دارد: سیاره ما در احاطه میدان مغناطیسی قرار دارد که به عنوان پوشش محافظتی در برابر پرتوهای مرگبار کیهانی عمل می کند و دقیقا به واسطه عملکرد همین پوشش است که حیات بر روی زمین امکانپذیر شده است. در واقع بدون این میدان مغناطیسی، سطح زمین طی تاریخچه 4.5 میلیارد ساله اش همواره در معرض بمبارانی از پرتوهای کیهانی قرار می گرفت که نتیجه آن چیزی جز نابودی تمام گونه های زیستی و تنها برجای ماندن دسته ای از ریزارگانیسمها نمی بود.

این میدان مغناطیسی که امروزه اثرگذاری آن به روشن ترین وجه ممکن مشخص شده است دارای دو قطب شمال و جنوب است. اما تحقیقات جدید دانشمندان که جزئیات آن در ژورنال تخصصی Geophysical Research Letters منتشر شده نشان می دهد که در گذشته تنها این دو قطب مغناطیسی وجود نداشته است.

بر اساس این تحقیقات، زمین در دورانی که تخمین زده می شود چیزی درحدود 500 میلیون تا یک میلیارد سال پیش بوده احتمالا در احاطه بیش از دو قطب مغناطیسی بوده است.

حدود یک میلیارد سال پیش زمین در تلاطم تغییرات بزرگی قرار داشته که عامل اصلی آن وجود چندین میدان مغناطیسی بوده است

میدان مغناطیسی زمین در نتیجه آهن مذاب در حال چرخش در هسته خارجی آن شکل گرفته است. این بخش از هسته به دور هسته جامد کوچکتری شکل گرفته است. البته هسته داخلی زمین همواره به شکل جامد نبوده است. بر اساس این مطالعه جدید که بر مبنای شبیه سازی های سه بعدی صورت گرفته، مشخص شده است که فرآیند جامدشدن هسته داخلی درحدود 650 میلیون سال پیش آغاز شده است.

این مدلسازی ها نشان می دهد که حدود یک میلیارد سال پیش زمین در تلاطم تغییرات بزرگی قرار داشته که عامل اصلی آن وجود چندین میدان مغناطیسی بوده و پس از آغاز فرآیند جامدشدن هسته داخلی زمین در 650 میلیون سال پیش، روند تثبیت شکل گیری دو قطب مغناطیسی زمین که به شکل امروزی یعنی شمال و جنوب آغاز شده است.

منبع: ibtimes

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل