گزارش تصویری از معبد موش ها در هندوستان

معبد کارنی ماتا (The Karni Mata Temple) معبدی است مشهور و شگفت انگیز که در دشنوک (Deshnoke) واقع در کشور هندوستان قرار دارد . این معبد و محل آن از جمله اماکن  مقدس در هند به حساب می آید که از اهمیت بالایی برخوردار است و از سراسر هند برای عبادت به این محل آمده و آرزو می کنند که بتوانند یکی از موش های این معبد را لمس کنند .

معبد کارنی ماتا در دهه نخست قرن نوزدهم میلادی ساخته شده است . در واقع فلسفه ساخت  این معبد برای پرستش الهه کارنی ماتا است  که به تناسخ و احترام به گیاهان و جانوران و نیز به الهه قدرت و پیروزی – دورگا باور داشت . قابل توجه است که در پشت این تقدس موش ها در چنین محل مقدسی، داستانی بس شگفت انگیز نهفته شده است.   

آنچه در داستان این معبد ذکر شده، این است که یکی از فرزندان خاندان کارنی ماتا می میرد، او در تلاش به تناسخ در جسم تازه در می ماند و در این زمان خدای مرگ- یاما را ملاقات می کند که بتواند پاسخ پرسش خود را پیدا کند و آن این بود که چرا نتوانست زندگی دوباره آن فرزند را در جسمی دیگر مهیا سازد . شنیده شده که یاما پیش از این، کودک را به زندگی بازگردانید و این مساله برای بار دیگر امکان پذیر نخواهد بود . در این زمان کارنی با یاما خدای مرگ معامله ای انجام می دهد که در آن صورت ، اگر هر یک از اعضای خاندان کارنی بمیرد، زمان مابین مرگ و زندگی دوباره به صورت انسان، که می توان برزخ نامید را به شکل موش درآید . یاما خدای مرگ درخواست الهه کارنی را پذیرفت و از آن زمان موش مورد احترام مردم معتقد به این خدایان درآمد .

با توجه به وجود چنین داستانی، مهاراجه گانگا سینگ، برای احترام به الهه کارنی ماتا، معبدی ساخت که بسیار زیبا و دیدنی است . قابل توجه است که همه کف این معبد با قطعه های سنگ مرمر منبت کاری شده است و ورودی معبد از حکاکی بسیار زیبا و پیچیده برخوردار است . در تزئینات بنا از طلا و نقره استفاده شده که می توان گفت بسیاری از آنها موش هستند . زائران این معبد در صورتی که به طور تصادفی باعث کشته شدن موشی شده باشد ، به این معبد آمده و کفاره لازم را می پردازد و طلب بخشش می نمایند .

در این معبد بیش از بیست هزار موش زندگی می کنند. آنها در سوراخ ها و یا تونل هایی که خود در بنا ایجاد کرده اند زندگی خود را می گذرانند . موش ها اجازه دارند آزادانه در این محل رفت و آمد داشته باشند و غذای مورد نیاز خود را که زائران و یا متولیان معبد برای آنها فراهم می سازند، استفاده کنند .  جالب است که مراجعه کنندگان این معبد اعتقاد دارند در صورتی که یک موش از روی پای برهنه زائری بگذرد و یا از دست آنها غذا بخورد، خوش شانسی را برایشان به ارمغان می آورد و اگر این موش سفید رنگ باشد که خیلی بهتر است چرا که موش سفید نشانه ظهور کارنی ماتا است . قابل توجه است که در این معبد موش سفید بسیار کم بوده و به ندرت دیده می شود .

از دیگر نکات قابل توجه و جالب در مورد موش های این معبد این است که با اینکه این موش ها به دیگر محل های اطراف نیز در رفت و آمد هستند و با موش های صحرایی نیز رابطه دارند اما تاکنون هیچ گونه بیماری و یا ناراحتی خاصی که از موش ها به انسان منتقل شود، گزارش نشده است، همین مساله بر باور مقدس بودن موش ها در ذهن مردم منطقه افزوده است . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا