نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بر اساس اقتصاد مقاومتی، برای محصولات کشاورزی برنامه ریزی شده است

برنامه "مناظره" با موضوع ضرورت اجرای برنامه سالانه کشت بر اساس نیاز کشور و با حضور مهندس شاهرخ زهیری مشاور کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران و کارآفرین برتر صنعت غذا، دکتر حمید رضا سلیمانی عضو شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مهندس کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی و مهندس حمیدرضا خلیلی عضو شورای نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان تهران به روی آنتن رفت.

دکتر حمید رضا سلیمانی در ابتدا در خصوص ضرورت اجرای برنامه سالانه کشت، گفت: این موضوع مسئله ای نیست که امروز درباره ضرورت یا عدم ضرورت آن بحث کنیم زیرا این بحث اظهر من الشمس است و در همه دنیا برای همه ثابت شده است.

وی خاطرنشان کرد: هر سال می بینیم و می شنویم که محصولات زیادی به دلیل ازدیاد تولید یا دلایل دیگر فساد می شوند که یکی از دلایل اصلی آن عدم برنامه سالانه کشت بوده است. تغیرات دیگر در دنیا مانند رشد سریع جمعیت و نیاز روز افزون به غذا باعث شده است احساس کنیم به یک برنامه سالانه و حتی دو یا چند سالانه نیاز داریم.

در ادامه مهندس کاوه خاکسار داشتن یک برنامه مدون چند ساله و نه تنها یک ساله را برای تنظیم کشت محصولات زراعی، اجتناب ناپذیر دانست و عنوان کرد: هیچ کشوری نمی تواند بدون برنامه مشخص و مدون در زمینه تولید مواد غذایی که امنیت مواد غذایی جامعه به آن متکی است، فعالیت کند.

وی درباره وضعیت موجود و برنامه ریزی های انجام شده، اظهار داشت: در هشت محصول اساسی به علاوه سیب زمینی به عنوان محصول نهم و چهار برنامه پشتیبان با برش استانی، برنامه کشت محصولات را اجرا می کنیم.

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره علت اهمیت کشت برنامه ریزی شده، گفت: در حال حاضر شرایط کشور از نظر وضعیت آب و خاک شرایط خاصی است و اگر نگویم در شرایط بحرانی هستیم، باید گفت در یک چالش جدی قرار داریم و به همین جهت ضرورت افزایش بهره وری در محصولات زراعی و همینطور افزایش بهره وری آب باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برنامه ریزی لازم برای محصولات تحت عنوان افزایش ضریب خود اتکایی در محصولات اساسی بر اساس اقتصاد مقاومتی تهیه شده است. بنابراین باید افزایش کارایی مصرف آب و عملکرد در واحد سطح را همزمان داشته باشیم.

در ادامه مهندس حمیدرضا خلیلی با تاکید بر اهمیت کشت برنامه ریزی شده، با ذکر مثالی گفت: در آلمان بر اساس بررسی هایی که انجام شده است، از 45 سال پیش، بن کشت توزیع می شده است. این بن بر اساس نیاز داخل کشور و توان صادرات بین توزیع کنندگان و زارعین منطقه توزیع می شده است.

وی افزود: در حقیقت با این روش نوع کشت، میزان و میانگین تولید را کنترل می کنند تا اتفاقاتی که ما شاهد آن هستیم مانند تولید زیاد یک محصول و یا تولید کم محصول دیگر، رخ ندهند. این کار باعث می شود قیمت در یک محصول حتی پایین تر از قیمت تمام شده، تولید شود و یا در محصول دیگر باعث شده است، محصول چندین قیمت بخرد زیرا عرضه بازار کم است.

عضو شورای نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان تهران سیب زمینی را مثال زد و بیان داشت: در ایران اگر در یک سال قیمت سیب زمینی بالا باشد، سال بعد زیاد می کارند و اگر قیمت آن کم باشد، سال آینده با کاهش کشت مواجه می شویم.

وی خاطرنشان کرد: دستور سطح کشت هر استانی ابلاغ شده است ولی این ابلاغ به کشاورزان صورت نگرفته است که آنها بدانند دقیقا چه میزان باید کشت کنند.

در ادامه سلیمانی گفت: برنامه سالانه کشت در دل خودش الگوی کشت را دارد. وقتی از الگوی کشت نیز صحبت می کنیم، از یک برنامه جامع سخن می گوییم.

وی تصریح کرد: برنامه جامع و یک پارچه ابزارهای خاص خودش را دارد و در این میان باید صنعت بانکداری، بیمه و بسیاری از مشوق های دیگر را نیز داشته باشیم.

عضو شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان داشت: قطعا سطح کشت به هر استان ابلاغ شده است ولی اینکه به تضمین اجرایی از سوی هر کشاورز برسد، انجام نشده است زیرا در این موضوع هنوز در گام نخست هستیم.

در ادامه مهندس شاهرخ زهیری برآیند سخنان دیگر مهمانان را ارزیابی کرد و گفت: بر اساس این صحبت ها، نتیجه گرفتیم که کشاورزی دستوری است یعنی باید دستور دهند چه چیزی کاشته شود و چه چیزی کاشته نشود. دومین فرمایش دوستان این است که باید یک کشت را افزایش و یک کشت را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: کشاورزی استراتژی می خواهد. استراتژی کشاورزی یعنی اینکه باید تمام مناطق ایران از نظر خاک، هوا و آب بررسی شود و نشان داد که مثلا منطقه جنوب در خوزستان چه وضعیت آب و هوایی دارد تا مشخص کنیم در برابر این شرایط، این کشت ها باید انجام شود.

مشاور کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران و کارآفرین برتر صنعت غذا با تاکید بر اینکه کشاورزی ما باید برای تمام مناطق کشت، برنامه ریزی داشته باشد، اظهار داشت: وقتی چنین برنامه ای داشتیم، دیگر با این مسئله که یک سال گوجه فرنگی، یک سال سیب زمینی و یا یک سال محصول دیگر اضافه یا کم بیاید، مواجه نیستیم.

وی افزود: در صورت انجام چنین اقدامات و برنامه ریزی هایی، نیازها یعنی تولیدات کشور مشخص می شود و صادرات بر اساس برنامه صورت می گیرد.

در ادامه خلیلی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی فعالیت هایی که در جهاد کشاورزی انجام می شود را رصد می کند، گفت: رئیس سازمان نظام مهندسی از جهاد کشاورزی مستقل است و در صورتی که تخلفی دیده شود یا نقطه نظری داشته باشد، می تواند مستقیما نامه نگاری کند و درخواست اصلاح یا ورود متخصصین برای تغییر یک روش را می کند.

در ادامه زهیری با تصریح بر اینکه کشاورزی در هر کشوری موفق است که قبل از کشت فروخته باشد، اظهار داشت: وقتی محصول یک زمین قبل از کشت پیش فروش برود، دیگر اینگونه نخواهد بود که مازاد بر نیاز کشت شود یا گوجه فرنگی اش را کمتر کشت کنند.

وی با مخاطب قرار دادن نمایندگان مجلس بیان داشت: باید برنامه های کشاورزی به گونه ای تدوین شود که قابل اجرا باشد تا بتوان به نقطه مطلوبی که می خواهیم برسیم.

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل