انتقال فوق سریع داده در مدارهای نانومقیاس با فسفر سیاه

به گزارش ایسنا، با افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای دستگاه‌های الکترونیکی کوچک‌تر و سریعتر، سازندگان به دنبال انباشته کردن تراشه‌ها با هسته‌های پردازشگر بیشتر هستند؛ اگرچه برقراری ارتباط بین این پردازشگر هنوز به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ برای محققان باقی مانده است.

هدف کنونی دانشمندان، شناسایی موادی است که ارتباط سریع و روی تراشه را با استفاده از نور ممکن می‌کند.

فسفر سیاه به دلیل خصوصیات منحصربفرد آن می‌تواند بطور موثری برای تشخیص نور مورد استفاده قرار بگیرد که آن را برای کاربردهای نوری بسیار مطلوب ساخته است.

محققان دانشگاه مینه‌سوتا از یک فیلم نازک فسفر سیاه به ضخامت 20 لایه اتم برای نمایش ارتباط داده پرسرعت در مدارهای نوری نانومقیاس استفاده کردند. در این آزمایش، این دستگاه‌ها در مقایسه با دستگاه‌های دارای گرافن، ارتقای چشمگیری را در زمینه بهره‌وری نشان دادند.

مدارهای نوری ظریفی با سیلیکون ساخته شده و سپس تکه‌های نازکی از فسفر سیاه در این ساختارها قرار داده شدند.

محققان نشان دادند که از این دستگاه‌ها می‌توان برای ارسال داده‌های نوری فوق سریع بر روی فیبرها و بازیابی آن با استفاده از آشکارسازهای نوری فسفر سیاه برای کاربردهای جهان واقعی استفاده کرد.

محققان به نمایش سرعت انتقال داده تا سه میلیارد بیت بر ثانیه پرداختند که معادل دانلود یک فیلم اچ‌دی در حدود 30 ثانیه است.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Photonics منتشر شده است.