نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت عدسی ویژه تعیین دست سانی موجودات

بسیاری از سازه های بنیانی حیات جانداران از خاصیت دست سانی بهره مند هستند به این معنی که به صورت نسخه های چپ دست یا راست دست ایجاد می شوند. برای مثال، اسید آمینه هایی که پروتئین ما را می سازند همگی چپ دست هستند و این در حالی است که ستون اصلی دی ان ای ما از شکرهای راست دست ساخته شده است.

انسان ها در آینده می توانند با کمک این نسخه از لنز دست چین به مطالعه حیات در کره های دیگر بپردازند

توانایی متمایز ساختن مولکول ها از لحاظ دست سانی برای بسیاری از امور از جمله ساخت دارو ها تا تحقیقات اندام های مرتبط با حیات ضروری است اما تا کنون محققان برای انجام چنین امری نیازمند به تجهیزات بسیار گران قیمت و بزرگی بودند.

با این حال به تازگی گروهی از مهندسان هاروارد با ساخت لنزی صاف و فوق العاده فشرده پی بردن به دست چینی مولکول ها را بسیار آسان کرده اند. این عدسی قادر است تا با بهره گیری از جهت چرخش نور سریعا دست چینی اشیا را تشخیص دهد. زمانی که قطبیدن نور با دست چینی ماده هم خوانی داشته باشد، ماده یاد شده روشن می شود.

انسان ها در آینده می توانند با کمک این نسخه از لنز دست چین به مطالعه حیات در کره های دیگر بپردازند. یک تغییر کوچک هندسی می تواند موجب تغییری بزرگ میان سیاره ای که لحاظ بیولوژیکی که با ما سازگاری دارد و سیاره ای که از این قابلیت برخوردار نیست شود.

برای مشاهده نحوه ایجاد تفاوت در برداشت تصاویر توسط این لنز و عدسی های عادی کافی است تا نگاهی به تصویر این خبر بیندازید، هر دو حشره ای که در تصویر قابل رویت هستند، یک نمونه مشابه هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها عنصر که موجب ایجاد این تفاوت ظاهری در آنها شده است، استفاده از این عدسی برای تصویر برداری است.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل