نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماشینی برای تصویرسازی افکار

تیمی تحقیقاتی از دانشگاه اورگن سیستمی را ساخته است که می تواند افکار اشخاص را از طریق اسکن های مغزی بخواند و چهره هایی را که آن افراد در ذهن خود تصور می کرده اند را بازسازی و به صورت تصویر نمایش دهد. همانطور که در ادامه خواهید دید نتایج در حد ترسناکی واقعی هستند!

یکی از اعضا تیم، برایس کوهل که دانشمند عصب شناس است اظهار کرد که "ما می توانیم خاطرات افراد که به طور معمول پدیده ای داخلی و خصوصی محسوب می شود را به دست آوریم و آن را از ذهنشان بیرون بکشیم."

عملکرد این شیوه بدین شکل است. محققین 23 داوطلب را انتخاب کردند و مجموعه ای از 1000 عکس رنگی از صورت افراد مختلف را جمع آوری کردند. این عکس ها در حالیکه داوطلبان شرکت کننده در تحقیق به دستگاه fMRI وصل بودند به آنها نشان داده شدند . این دستگاه قادر است تغییرات بسیار جزیی در جریان خون در مغز را تشخیص دهد و این تغییرات را برای تعیین فعالیت عصبی آنها اندازه گیری کند.

به این دستگاه fMRI یک برنامه هوش مصنوعی نیز متصل است که فعالیت مغزی افراد را می خواند. توصیف ریاضی برای چهره هایی که به افراد شرکت کننده نشان داده میشد در اختیار این برنامه هوش مصنوعی قرار داده شده بود. محققین 300 عدد را به ویژگی های خاص فیزیکی چهره هایی که در تصاویر بودند اختصاص داده بودند تا هوش مصنوعی بتواند آنها را بعنوان یکسری کد شناسایی کند.

در فاز اول هوش مصنوعی در خصوص چگونگی ارتباط فعالیت های عصبی با ویژگی های خاص فیزیکی چهره ها آموزش لازم را دریافت کرد.

پس از اینکه هوش مصنوعی به تعداد کافی کدهای ارتباط فعالیت مغزی- ویژگی چهره دستیابی پیدا کرد، مرحله دوم آغاز شد. هوش مصنوعی به دستگاه fMRI متصل شد و باید فقط بر اساس فعالیت مغزی شرکت کنندگان در تحقیق قادر به شبیه سازی چهره ها می شد. چهره هایی که در این مرحله به شرکت کنندگان نشان داده شدند در مرحله اول استفاده نشده بودند.

ماشین توانست با استفاده از فعالیت های دو منطقه از مغز چهره ها را بازسازی کند: شکنج زاویه ای (ANG) که در فرایندهای مربوط به زبان، اعداد، آگاهی از فضا و تشکیل حافظه واضح دخیل است، و کورتکس پس سری-گیجگاهی (OTC) که داده های بصری را پردازش می کند.

البته هنوز نمی توان از نتایج این تحقیق برای شناسایی مجرمین استفاده کرد. اما محققین توانستند موضوعی بسیار با اهمیت را ثابت کنند: وقتی چهره های بازسازی شده به گروه دیگری از افراد نشان داده شدند، آنها به راحتی قادر بودند به پرسش هایی در خصوص چهره های اصلی که به گروه اول نشان داده شده بودند پاسخ دهند.

بنابراین دانشمندان به امکان خواندن افکار مردم دست یافته اند. شاید تصور پیشرفت هایی که می تواند در این زمینه صورت گیرد هم سخت باشد، اما این احتمال وجود دارد که در آینده بتوانیم مستقیما و فقط با استفاده از افکارمان برای یکدیگر تصاویر را ارسال کنیم.

 

منبع:تک شات

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل