نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امکان تست و سنجش تعادل در کشور فراهم شد

 دکتر جعفرنیا عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات و با بیان این که امروزه برای بالا بردن کیفیت و سطح زندگی معیارها و فاکتورهای مختلف فیزیکی و زیستی وجود دارد، گفت: این معیارها شامل حوزه‌های جمله پزشکی، مهندسی، بهداشت، توانبخشی و ورزش است و یکی از مهمترین آنها موضوع «تعادل» است.

وی با بیان این که موضوع تعادل در زمینه‌های مختلف فیزیکی و فیزیولوژیکی  تعاریف و کاربردهای مختلفی دارد، یادآور شد: با اجرای پروژه تحقیقاتی ساخت «دستگاه تعادل سنج Y » با هدف تعادل در آمادگی جسمانی و تعادل پویا را عرضه کردیم.

جعفرنیا با بیان این که با ساخت دستگاه تعادل سنج Y  کمک شایانی در راستای انجام تست تعادل Y شده است، ادامه داد: این تست معیاری مهمی برای حفظ تعادل بویژه در ناحیه مرکزی بدن و بخصوص برای سنجش تعادل ورزشکاران به شمار می‌رود.

وی امکان انجام تست Y بالانس را از مهمترین مزایای دستگاه تعادل سنج Y ذکر کرد و یادآور شد: با اجرای این طرح برای اولین تستر در جهان به صورت مکانیزه و الکترونیکی با استفاده از مدار مربوط و با هزینه بسیار پایین ارائه کردیم.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به جزئیات این دستگاه خاطر نشان کرد: دستگاه تست Y بالانس متشکل از یک مرکز، سه میله متصل به مرکز با زوایای معین، سه قطعه متحرک برای سنجش فاصله دستیابی و سه قطعه نگهدارنده در انتهای میله‌ها برای ایجاد ارتفاع مناسب و سهولت در حرکت قطعات متحرک است.

به گفته وی این دستگاه مجهز به سنسورهای پیزو الکتریک بوده و به کمک مدارات میکروکنترلری اندازه گیری‌ها را انجام داده و داده‌های به دست آمده را بر روی صفحه نمایشگر نشان می‌دهد.

جعفرنیا نحوه ورود داده‌ها به سیستم را از طریق صفحه کلید دانست و ادامه داد: جنس مواد به کار رفته به گونه‌ای است که بتوان به سادگی با دقت بالا و به صورت خودکار شاخص تعادل را اندازه گیری کرد.

وی در خصوص انجام تست با استفاده از این دستگاه توضیح داد: فرد مورد آزمایش در مرکز  دستگاه ایستاده و پس از آن بر روی یک پا قرار گرفته و با پنجه پای دیگر عمل دستیابی (لمس دورترین نقطه ممکن در هریک ازجهات) را انجام و به حالت طبیعی روی دو پا باز می‌گردد.

این محقق فاصله محل تماس تـا مرکـز، فاصـله دستیابی دانست که به سانتیمتر اندازه گیری می‌شود و بر اساس استانداردهای جهانی امتیاز فرد مورد آزمایش محاسبه خواهد شد.

وی از اجرای فاز توسعه‌ای این طرح خبر داد و اظهار کرد: برای توسعه دستگاه در آینده می‌توان به مواردی نظیر اضافه کردن امکان ارسال داده به صورت بی‌سیم، اضافه کردن بستر اینترنت، امکان اخذ همزمان اطلاعات تعادل  Y و اسکن موقعیت فرد جهت انجام کارهای تحقیقاتی، اضافه کردن سایر تست‌های تعادل و امکان سنجش از راه دور اشاره کرد.

جعفرنیا با تاکید بر این که این دستگاه در باشگاه‌های ورزشی ،مدارس و مراکز توانبخشی قابل استفاده است، ابراز امیدواری کرد که این دستگاه بعد از اخذ استانداردهای لازم از اداره کل تجهیزات و اداره ثبت اختراعات، به تجاری سازی برسد.

به گزارش ایسنا , دستگاه تست شاخص Y بالانس به همت مهندس فرزاد ایازی و به راهنمایی دکتر نادر جعفرنیا دابانلو عضو هیات علمی این واحد طراحی و ساخته شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل