نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وضع قوانین بالادستی برای ایجاد بازار رقابتی محصولات دانش بنیان

کشور ما برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به محصولات خارجی، باید به سمت ایجاد ثروت از دانش و فناوری حرکت کند. موضوعی که لازمه تحقق آن، گسترش و حمایت از شرکت های دانش بنیان به عنوان مجریان این روند است.

برای این منظور می بایست موانع پیش روی تشکیل و فعالیت های این شرکت ها را یکی پس از دیگری از سر راه برداشت و با ایجاد انگیزه های کافی و ارایه مشوق های لازم، زمینه رشد اقتصاد دانش بنیان را در کشور فراهم کرد.

بی تردید یکی از مهم ترین این موانع می تواند نبود بازارهای رقابتی برای عرضه محصولات و خدمات دانش بنیان باشد. چراکه با وجود بازارهای انحصاری، امکان تداوم فعالیت شرکت های دانش بنیان وجود ندارد و لاجرم این شرکت ها در چنین شرایطی، عطای کار و فعالیت را به لقای آن خواهند بخشید.

دکتر محمود فتوحی؛ رییس دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر نقش شرکت های دانش بنیان برای تولید ثروت از دانش، گفت: بحث حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور ما مراحل اولیه خود را پشت سر می گذارد. این موضوع می تواند بسیار مفید باشد که دانش انتقال یافته در دانشگاه ها و علم انباشته شده در مراکز پژوهشی، به ثروت و پول تبدیل شود. این کار مراحل مختلفی دارد که یکی از این مراحل، ایجاد شرکت های دانش بنیان و حمایت از این شرکت هاست.

فتوحی افزود: خوشبختانه در این زمینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون قدم های مثبتی برداشته است و نهادهایی چون مجلس و وزارت علوم که می بایست قوانین مربوط به این شرکت ها را تنظیم کنند، حمایت های خوبی به عمل آورده اند. مطمئن هستم که بحث فعالیت های دانش بنیان در سال های آینده وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما به دنبال بحث اقتصاد مقاومتی هستیم، یکی از اصول اساسی آن حمایت بی قید و شرط از شرکت های دانش بنیان است. اگر این اتفاق بیفتد، ما صاحب یک اقتصاد قوی خواهیم بود که بنیان آن بر اساس دانش و فناوری پایه گذاشته شده است. در این صورت، جوانان تحصیلکرده ما به جای آنکه نگاهشان به استخدام در مراکز دولتی باشد، می توانند خود، کارآفرین باشند.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت های دانش بنیان قادرند پل ارتباطی صنعت و دانشگاه باشند؟ گفت: حتما همین طور است. همانطور که گفتم دانش انباشته شده در دانشگاه ها باید به نحوی به پول و ثروت تبدیل شود. این مساله می تواند از طریق ارتباط مستقیم صنعت و دانشگاه اتفاق بیفتد و یا می تواند  به واسطه همین شرکت های دانش بنیان حاصل شود.

فتوحی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا لازمه تشکیل و فعالیت شرکت های دانش بنیان، شکل گیری بازار رقابتی برای ایجاد انگیزه در این شرکت ها نیست؟ تصریح کرد: این اتفاق تا حدی افتاده است. البته برای تحقق کامل، نیاز به حمایت جدی مسوولان و دست اندرکاران کشور است که با وضع قوانین بالادستی، زمینه ایجاد آن را فراهم سازند. در سیاست های کلی علم و فناوری که چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، مققر گردید که 4 درصد تولید ناخالص داخلی به بخش تحقیقات اختصاص یابد. این عدد در حال حاضر چیزی کمتر از 0.45 درصد است و تا رسیدن به 4 درصد فاصله زیادی دارد. اگر ما بتوانیم همان مقداری را که در سیاست های کلی علم و فناوری مقرر شده، اختصاص دهیم، نتایج خوبی برای کشور به همراه دارد و انگیزه لازم برای فعالیت شرکت های دانش بنیان را به وجود خواهد آورد.                

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل