نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راه‌اندازی سامانه‌ آشنایی با مشاغل مورد نیاز جامعه در دانشگاه علمی کاربردی

دکتر محمدحسین امید در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر این که دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاه شغل محور کشور است، گفت: ویژگی شغل محور دانشگاه جامع علمی کاربردی نیاز امروز کشور است. این دانشگاه با همه دانشگاه‌های کشور متفاوت است.

وی با اشاره به سابقه فعالیت خود به عنوان استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: من به عنوان یکی از اساتید دانشگاه تهران مطالعات زیادی داشتم و کارهای تحقیقاتی بسیاری را انجام دادم و از موضع کسی که از دانشگاه اول کشور به دانشگاه جامع علمی کاربردی نگاه می‌کند باید بگویم که کارکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی در نظام اقتصادی مبتنی بر اقدامات دانش بنیان است.

سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر این که کارکرد این دانشگاه از دانشگاه‌های تراز اول کشور ساخته نیست، اظهار کرد: وظیفه دانشگاه جامع علمی کاربردی تربیت نیروی ماهر است. قرار نیست در دانشگاه جامع علمی کاربردی اقداماتی که در دانشگاه‌های نظری انجام می‌شود، پیگیری شود و کاری که در این دانشگاه باید صورت بگیرد متفاوت با دانشگاه‌های نظری است.

دکتر امید افزود: هر چند تلاش دانشگاه‌های نظری این است که به دانشگاه‌های نسل سوم تبدیل شوند اما هنوز دانشگاه نسل سوم در کشور وجود ندارد. نباید در دانشگاه جامع علمی کاربردی دوره‌هایی که در دانشگاه‌های دیگر برگزار می‌شود، برگزار شود. قرار نیست به خیل عظیم دانش آموختگان بیکار اضافه کنیم و یکی از معیارهای من برای ارزیابی واحدها این است که دانش آموختگان‌شان یا شاغل باشند و یا شغل ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: اگر دانشگاه علمی کاربردی به جایی رسید که دانش آموخته‌ای بیکار نداشت رسالت خود را انجام داده است.

سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده باید گفت تعداد متقاضیان تحصیلات عالی در طول برنامه ششم کاهش چشمگیری خواهد داشت و بسیاری از دانشگاه‌های تئوری و نظری در جذب دانشجو دچار مشکل خواهند شد. در این شرایط باید تقاضا برای دوره‌هایی که منجر به مهارت می‌شود افزایش پیدا کند و دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای که رسالتی شبیه به یکدیگر دارند، می‌توانند محور توسعه اقتصاد دانش بنیان باشند.

دکتر امید با اشاره به کیفیت فعالیت مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مراکزی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که دلیلی برای ادامه فعالیت خود داشته باشند و دوره‌های کاربردی و مهارتی برگزار کنند تا دانش آموختگان‌شان بیکار نباشند.

وی افزود: متاسفانه گاهی دیده می‌شود که رشته‌ای 50 ساله گذشته ایجاد شده و کسی حاضر نیست تغییری در آن ایجاد کند. متاسفانه این آفتی است که در دانشگاه‌های ما وجود دارد.

این مساله نباید در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود داشته باشد و اگر رشته‌ای در این دانشگاه ارائه می‌شود باید منطبق با نیاز جامعه باشد. در غیر این صورت ضرورتی برای حفظ و تداوم آن وجود ندارد.

سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر این که ساماندهی مراکز و رشته‌ها در این دانشگاه ادامه پیدا می‌کند، افزود : در ساماندهی مراکز و رشته‌ها کوچکترین درنگی وجود نخواهد داشت و شرایط باید به گونه‌ای شود که این دانشگاه هیچ دانش آموخته بیکاری نداشته باشد. در این راستا سامانه‌ای را برای آشنا شدن با مشاغلی که نیاز جامعه هستند راه‌اندازی خواهیم کرد.

دکتر امید در ادامه با اشاره به وضعیت آموزش در دنیا و ایران اظهار کرد: آموزش در دنیا و کشور ایران تبدیل به بیزینس شده است و همه دانشگاه‌ها حتی دانشگاه‌های روزانه هم این مشکل را دارند. در برنامه ششم توسعه قرار است دولت فقط ناظر جریان مهارتی باشد به همین دلیل ممکن است فشاری ایجاد شود.

بر اساس این گزارش معاون حقوقی و پارلمانی وزیر علوم با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی حضرت علی (ع) اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اخلاقی حضرت علی(ع) این بود که هر کس را با توجه به توانمندی‌هایش در جایگاه خود قرار می‌داد. ما هم امیدواریم بتوانیم این ویژگی را دنبال کنیم و با عدالت رفتار کنیم.

دکتر محمد روشن با اشاره به اسناد دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این دانشگاه در سال 1375 به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و مواردی که در اساسنامه این دانشگاه وجود داشت هنوز هم مورد تاکید است و برای روسای این دانشگاه صادر می‌شود.

وی با تاکید بر این که دانشگاه جامع علمی کاربردی تافته جدا بافته از نظام آموزشی کشور است، گفت: باید در مسیر اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی گام برداشته شود و برنامه راهبردی این دانشگاه در راستای اهداف آن تدوین شده است.

وی افزود: برنامه ششم توسعه به دلیل ایراداتی که شورای نگهبان به آن گرفت به مجلس اعاده شد اما نکاتی در آن وجود دارد که ما بر آنها برای تقویت زیرساخت‌های دانشگاه تاکید می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، معاون حقوقی پارلمانی وزیر علوم با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی اظهار کرد: طرح آمایش آموزش عالی بر اساس اسناد بالادستی تدوین شد و دغدغه مسوولین نظام آموزش عالی کشور است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل