نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

معرفی چمن مقاوم به سرما و یخ‌زدگی

چمن ها گیاهان بااهمیتی هستند که در فضای سبز، تغذیه دام ها، کاهش گرد و غبار، تعدیل دمای محیط و همچنین کاهش فرسایش خاک نقش ویژه ای دارند. حضور این گیاهان در فضاهای سبز و پارک ها، جلوه دل انگیز و زیبایی را به محیط می دهد، هرچند در مناطق معتدله همچون بخش هایی از کشور ما، چمن ها در پاییز و زمستان در معرض تنش سرما قرار گرفته و رشد و بقای آن ها به خطر می افتد.

تاثیر سرما بر گیاه، به شدت سرما، مدت آن و مرحله رشدی گیاه بستگی دارد. در شرایطی که تنش سرما به صورت کوتاه مدت اتفاق بیفتد، اغلب تغییراتی در رنگ و کیفیت برگ ها اتفاق می افتد. ولی چنانچه تنش سرما طولانی مدت باشد، گیاه می میرد. لذا در مناطق معتدله، پدیده مقاومت به تنش سرمایی و یافتن گونه های چمن مقاوم به سرما و یخ زدگی اهمیت زیادی دارد.

چمن ها گیاهان بااهمیتی هستند که در فضای سبز، تغذیه دام ها، کاهش گرد و غبار، تعدیل دمای محیط و همچنین کاهش فرسایش خاک نقش ویژه ای دارند.

در این خصوص گروهی از محققین کشورمان از دانشگاه فردوسی مشهد با توجه به کمبود اطلاعات لازم در مورد چمن های مقاوم به سرما و یخ زدگی، پژوهشی را به منظور یافتن این گونه چمن ها به انجام رسانده اند.

در این مطالعه که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد انجام گردیده، شش نوع چمن یا اصطلاحا «علف چمنی» زیر مورد بررسی قرار گرفته اند: چمن لولیوم (دو نوع)، چمن فستوکا (دو نوع)، چمن پوآ و چمن برموداگراس. بذر این چمن ها از بانک بذر گروه باغبانی این دانشکده تامین شده بود و پژوهشگران برای ارزیابی مقاومت این چمن ها به سرما و یخ زدگی از شاخص های مختلفی نظیر درصد بقای گیاه و میزان پایداری غشای سلولی استفاده نموده اند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که چمن برموداگراس و یکی از واریته های چمن فستوکا دارای بیشترین تحمل به سرما بوده و در مقابل چمن پوآ کمترین مقاومت را در این رابطه دارد.

لذا با توجه به یافته های این پژوهش، مجریان و کارشناسان فضای سبز و همچنین کلیه افراد علاقمند به گسترش پوشش گیاهی می توانند با توجه به نوع محیط و اقلیم مربوطه، از چمن مناسب استفاده نمایند.

قابل ذکر است گزارش علمی پژوهشی این مطالعه در بیست و سومین جلد نشریه «پژوهش های تولید گیاهی» به چاپ رسیده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: نظامی، ا.، احمدی لاهیجانی، م. ج.، شجاعی نوفرست، ک.، رضایی، ج. و فاضلی، ف. 1395. تحمل به یخ زدگی گونه های علف چمنی تحت شرایط کنترل شده. پژوهش های تولید گیاهی، 23(1): 106-89.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل