نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وجین کن برنج تجاری سازی شد

 حبیب ربیعیان مدیر عامل شرکت دانش بنیان طبرستان با اشاره به تاثیر استفاده از این دستگاه در بهبود اثر گذاری در کود اضافه شده به زمین بیان کرد: طرح تولید وجین کن برنج یک طرح تقاضا محور بر اساس نیاز بخش کشاورزی کشور است و در راستای دستیابی به دانش فنی و تولید آن اجرا شد. در این راستا ابتدا تکنولوژیهای وارداتی بومی سازی شده و بر اساس شرایط زراعی موجود بهینه سازی شده است.

ربیعیان افزود: به کارگیری دستگاه وجین کن پس از انجام عملیات نشاکاری باعث حذف علف های هرز موجود در اطراف بوته های نشا شده، هوادهی به خاک، خروج گازهای سمی از اطراف ریشه گیاه و اختلاط بهتر کود با خاک و در نهایت سبب اثرگذاری بهتر کود اضافه شده به زمین شود.
وی گفت: بهترین زمان برای کار وجین در نوبت اول 9 تا 12 روز پس از نشاکاری و در نوبت دوم 21 تا 24 روز پس از نشاکاری است.

مدیر عامل این شرکت فناور شاسی را قسمت اصلی دستگاه وجین کن برنج معرفی کرد و گفت: کلیه اجزای دستگاه بر روی شاسی نصب شده اند. شاسی متشکل از دو عدد لوله آلومینیمی (یک لوله مستقیم و یک لوله خمیده) متصل به هم است که از یک انتها به موتور و از انتهای دیگر به پوسته گیربکس منتهی می شود.

نبیعیان در ادامه گفت: موتور، شاسی، دستگیره کنترل و هدایت، سیستم انتقال قدرت، روتورها، توپی های وجین کن، سپرهای محافظ گیاه، محافظ روتور از دیگر قسمتهای تشکیل شده این دستگاه به شمار می­روند.

وی با بیان اینکه موتور این وجین کن از نوع بنزینی است گفت: موتور این دستگاه چهار زمانه، هوا خنك و تک سيلندر با قدرت توليدي 6/1 اسب بخار، ساخت شركت Honda ژاپن بوده، توان مورد نیاز جهت حرکت عامل های وجین کننده (روتورها) را تامین می­کند.

این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه گیربکس از نوع کاهنده حلزونی با پوسته آلمینیومی با نسبت کاهش 1 به 40 است بیان کرد: نیروی تولید شده توسط موتور از طریق کلاچ گریز از مرکز به یک کابل سیمی چند لایه و بعد از آن به یک شافت فولادی و در نهایت به چرخدنده محرک گیربکس منتقل می شود.

نبیعیان با توضیحی در خصوص روتور دستگاه وجین کن، عنوان کرد: روتور( محور توپی ها) محور افقی سرتاسری است که واحدهای وجین کن (توپی ها) بر روی آن نصب شده اند.
وی افزود: روتور به صورت 3 تکه بوده، محور اصلی آن از میان چرخدنده حلزونی گیربکس عبور می نماید. به علت اختلاف قطر زیاد محور اصلی با سوراخ های وسط توپی، از 2 عدد پروفیل چهار گوش به عنوان فاصله پرکن استفاده به عمل می آید.

نبیعیان افزود: وجین کن برنج از جمله طرح های کلان است که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد مایت قرار میگیرد.

مدیر عامل شرکت طبرستان با اشاره به عامل های اصلی این دستگاه گفت: توپی های وجین کن (عامل های وجین کن) عامل های اصلی دستگاه وجین کن است که عملیات به هم زدن خاک و دفن علف های هرز توسط این واحدها انجام می گیرد. این دستگاه وجین کن از نوع 2 ردیفه بوده، از این رو دارای 2 واحد وجین کن (توپی) است .

نبیعیان در ادامه توضیحاتش بیان کرد: هر توپی متشکل از دو عدد چرخ ستاره ای شش گوش است که با فاصله 5/16 سانتی متر از همدیگر توسط چنگه هایی به هم دیگر متصل شده اند. بر روی هر یک از یال های چرخ های ستاره ای، یک چنگه 5 دندانه ای با زاویه تمایل 20 درجه نسبت به سطح افق قرار گرفته است. بنابراین هر توپی وجین کن متشکل از 6 چنگه می باشد که در نتیجه چرخش توپی ها بر روی زمین، وارد خاک شده، عملیات دفن علف های هرز را انجام می دهند.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به دیگر فناوریهای به کار گرفته در این دستگاه بیان کرد: در قسمت جلوی روتور دستگاه وجین کن، صفحات جداکننده ای قرار گرفته اند که با استفاده از آنها می توان به هنگام پیشروی دستگاه در زمین، ردیف های کشت نشا را از کنار توپی های وجین کن عبور داد تا از برخورد چنگه های وجین کن با بوته های نشا و آسیب دیدگی آنها جلوگیری به عمل آید. به عبارتی دیگر، همانند سپرهایی از دو طرف شاخ و برگ گیاه را در برابر چنگه ها محافظت می کند.

وی در پایان افزود: دستگاه دارای دسته یا فرمان دو شاخه ای بوده، اهرم اهرم گاز و کلید خاموش کردن موتور بر روی آن نصب می گیرند. برای دور زدن دستگاه در انتهای مسیر و انتقال به مسیری دیگر، با بالا کشیدن این دسته، قسمت جلو دستگاه بلند شده، از خاک خارج می شود.
گفتنی است این شرکت با تولید دستگاه وجین کن برنج در سومین مراسم رونمایی از دستاوردهای دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داشت.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل