نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نشتی گاز آمریکا از خارج از زمین قابل دیدن است

نشت گاز طبیعی در دره آلیسو (Aliso Canyon) در ابتدای سال جاری را می توان به عنوان یکی از بدترین فجایع زیست محیطی در تاریخ ایالات متحده دانست. با این حال چندین ماه پس از این حادثه این مکان به عنوان یکی از بزرگ ترین منابع متان از فضا نیز مشخص است.

به طور کلی ردیابی نشت گاز متان در زمین کار چندان آسانی نیست زیرا علاوه بر این که آنها در سراسر فضا در نوسان شدید هستند کمپانی های مرتبط با این گاز نیز میزان نشتی خود را به درستی گزارش نمی کنند.

دانشمندان برای شناسایی نشت گاز متان در نزدیکی این منطقه در سه مرحله بین ماه های دسامبر 2015 تا ژانویه 2016 از ماهواره طیف سنج مادون قرمز نظارت بر زمین Earth Observing-1 که به سازمان ناسا تعلق دارد استفاده کردند. مشخص بودن این تاسیسات از فضا از طرفی نشان دهنده عظمت میزان نشت گاز متان در این منطقه است (نشت 97 هزار تن گاز متان که به گفته متخصصان این میزان با گازهای گلخانه ای تولید شده توسط نیم میلیون اتوموبیل برابری می کند) اما از سوی دیگر می توان با استفاده از آن به نقش رو به افزایش فناوری های ماهواره ای در تصویر برداری از رد پای به جا مانده از صنایع نفت و گاز بر روی طبیعت پی برد.

به طور کلی ردیابی نشت گاز متان در زمین کار چندان آسانی نیست زیرا علاوه بر این که آنها در سراسر فضا در نوسان شدید هستند کمپانی های مرتبط با این گاز نیز میزان نشتی خود را به درستی گزارش نمی کنند. البته امروزه با به کار گیری فناوری های فضایی می توان صنایع تولیدات نفت و گاز را نسبت به تخلفاتشان جوابگو کرد و بالاخره میزان هدر رفتگی و مصرف این منابع را تا حدودی تحت کنترل در آورد.

منبع: gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل