نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایرلوی ماده ای شگفت برانگیز در آینده صنعت

مدت‌ها است که از ایروژل‌ها استفاده می‌شود. با ابتکاراتی که درباره‌ی این فناوری نوین گزارش‌ شده است، کاربرد این ماده‌ی جدید به‌صورت فراتر از حد تصور در حال افزایش است. برای آن‌ها که درباره‌ی ایروژل چیزی نمی‌دانند باید گفت که این ماده‌ی جامد بسیار کم چگال بوده و توسط خارج کرده مایع از ژل از طریق فرایندی بسیار پیچیده به نام خشک‌کردن فوق بحرانی به دست می‌آید. بااینکه مواد فوق سبک بسیار شگفت‌برانگیز هستند، اما به خاطر استفاده از سیلیس در ترکیبشان بسیار شکننده هستند. حالا با آخرین تحقیقات انجام‌شده در سال‌های اخیر، ناسا و چندین نهاد دیگر توانستند با موفقیت ماده‌ی جدید به نام ایرلوی را بسازند.

ساخت و توسعه‌ی این مواد جدید اهمیت زیادی درزمینه‌ی طراحی‌های جدید و پیشبرد مرزهای علم دارد. به‌عنوان‌مثال، ما بدون داشتن فولاد باکیفیت بالا و ارزان نمی‌توانستیم به انقلاب صنعتی دست پیدا کنیم. بدون داشتن نیمه‌رساناها و تراشه‌ها نمی‌توانستیم به انقلاب فناوری اطلاعات دست پیدا کنیم. به وجود آمدن هر ماده‌ی جدید باعث تغییر دنیا شده است و حالا ایرلوی توانایی آن را دارد که همچنین تغییری را ایجاد کند. این ماده دارای ترکیبی از مقاومت و سختی پلاستیک‌های معمولی همراه با خاصیت عایق فوق سبکِ ایروژل‌ها را است. چگالی آن‌ها بین ۰٫۰۱ تا ۰٫۹ گرم در سانتی‌متر مکعب است. برای درک بهتر این مقدار، می‌توان آب را مثال زد که چگالی ۱ گرم در سانتی‌متر مکعب دارد. این ماده بیش از ۱۰۰ برابر از آب سبک‌تر است. به‌احتمال‌زیاد بتوان آن را طوری طراحی کرد که بتواند ۲۰۰۰۰ برابر وزن خود را تحمل کند. این تفاوت بین ایرلوی‌ها و ایروژل‌ها است.

خاصیت عایق بودن آن دانشمندان را شگفت‌زده کرده است و مهندسان را برای پیدا کردن کاربردهای آن به فکر واداشته است. نه‌تنها آن‌ها عایق حرارتی هستند، بلکه عایق صوتی هم هستند. بر طبق محاسبات خواص آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر بهتر از هر ماده‌ی شناخته‌شده‌ی دیگری است. تصور کنید که استفاده از این ماده در سفینه‌های فضایی چقدر می‌تواند جالب باشد.

منبع:فردانما

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل