نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همکاری روسیه و آمریکا در حوزه فضانوردی

روز گذشته سخنگوی سازمان فضائی روسیه اعلام کرد : " نمایندگان سازمان فضائی ناسا و همتایان روسی خود در سازمان فضائی روسیه در نشستی مشترک به توافق رسیدند تا در پائیز امسال قرار همکاری دو جانبه جدیدی را منعقد کنند که بر اساس آن روسیه عملیات انتقال فضانوردان آمریکائی را به ایستگاه بین المللی فضائی بر عهده خواهد گرفت . این عملیات به وسیله راکت های ماهواره بر و فضاپیمای سویوز Soyuz انجام خواهد شد . "

شایان ذکر است که پیش از این و در سال 2014 مسئولان سازمان های فضائی دو کشور قرارداد همکاری مربوط به انتقال فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضائی  را تا پایان سال 2017 تمدید کرده بودند و در قرارداد جدیدی که در پائیز امسال منعقد خواهد شد ، این همکاری تا سال 2018 ادامه خواهد یافت . پیش از این ناسا اعلام کرده بود در نظر دارد نسبت به پرداخت هزینه انتقال شش فضانورد به ایستگاه بین المللی فضائی توسط فضاپیمای سایوز اقدام کند . در گزارش رسمی منتشر شده این سازمان که در وب سایت رسمی ناسا منتشر شد ، اعلام شده است که این سازمان همچنین در نظر دارد قراردادی را نیز به منظور بازگرداندن فضانوردان آمریکائی از این ایستگاه در بهار سال 2019 با روسیه امضا کند .

گفتنی است در حال حاضر کلیه عملیات های انتقال فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضائی توسط روسیه و راکت های فضاپیمای سویوز انجام می شود . قرارداد فعلی دو کشور در این زمینه تا سال 2017 به پایان خواهد رسید و بر اساس گزارش منابع رسمی خبری در آمریکا ، این کشور برای عقد قرارداد جدید ، باید مبلغی معادل 76 میلیون دلار برای اعزام هر فضانورد به ایستگاه فضائی بین المللی به روسیه پرداخت کند .

سازمان فضائی ناسا در مورد این قرارداد جدید اعلام کرد : " این قرارداد به ما اطمینان می دهد که فضانوردان امریکائی تا زمانی که ما قادر به دست یابی به تکنولوژی قابل اطمینان و امن انتقال انسان به این ایستگاه باشیم ، در ایستگاه بین المللی فضائی حضور خواهند داشت . "

پیش از این به صورت رسمی اعلام شده بود که سازمان فضائی ناسا در نظر دارد با همکاری شرکت بوئینگ و اسپیس ایکس SpaceX ، فضاپیماهای ویژه خود را جهت انتقال فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضائی طراحی کرده و بسازد . نخستین عملیات آزمایشی این فضاپیما برای سال 2017 پیش بینی شده است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل