نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انتقاد سازمان بهداشت جهانی از عربستان به علت شیوع مرس

سازمان بهداشت جهانی «دبیلو اچ او» در بیانیه ای افزود: یک بانوی 49 ساله از شهر بریده عربستان که نام وی فاش نشده و به این بیماری مبتلا بوده در تاریخ 9 ژوئن (20 خرداد) پس از مشاهده عوارض این بیماری، در دهم ‍ژوئن (21 خرداد) در بیمارستان پذیرش و به علت وخامت حالش در بخش آی سی یو بستری شد. 
اما تنها در تاریخ 12 ژوئن (23 خرداد) تشخیص داده شد که وی به بیماری مرس(سندروم تنفسی خاورمیانه) مبتلاست که بالقوه مرگبار و مانند ویروسی است که در سال 2003 موجب همه گیری بیماری سارس در چین شد.
این بیانیه می افزاید: این زن ابتدا برای بیماری دیگری غیرمرتبط با مرس به بیمارستان مراجعه کرده بود و به علت عدم تشخیص بیماری مرس، در بخش غیرایزوله بیمارستان در یک اتاق چند تخته بستری شد و در این مدت 49 کارگر بیمارستان و بیماران در تماس با وی و در معرض این بیماری قرار گرفتند.
براساس این بیانیه، در پی تشخیص این بیماری، یک گروه واکنش سریع بلافاصله تلاش کرد که افرادی را که وی با آنها در خانه یا بیمارستان تماس داشته است، ردیابی کند که مشخص شد 20 تن از آنان دچار این ویروس شده اند. هرچند 18 نفر آنان عوارض این بیماری را نداشته اند.
وزارت بهداشت عربستان هنوز در باره این بیانیه سازمان بهداشت جهانی، اظهارنظری نکرده است.
با اینکه مرس به شتر و مصرف شیر این حیوان ارتباط داده می شود، اما بیشتر موارد انتقال انسان به انسان این بیماری در اماکن بهداشتی – درمانی رخ داده است. 
مارگارت چان مدیر کل سازمان بهداشت جهانی قبلا از عربستان به علت اجازه دادن به گسترش مرس در بیمارستان های این کشور، انتقاد کرده بود.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از ژنو، سازمان بهداشت جهانی از سپتامبر 2012 به این سو از یک هزار و 761 مورد ابتلای تائید شده به این بیماری آگاه شده که دستکم 629 تن آنها جان باخته اند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل