نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با بزرگ ترین کشتی یخ شکن اتمی تاریخ آشنا شوید

کشتی های باربری کشور روسیه به صورت بدیهی باید از میان حجم بالایی از یخ عبور کنند زیرا این کشور دارای آب و هوایی سر است که مسلما موجب یخ زدن بستر مسیرهای دریایی در آن نیز می شود. به همین دلیل نیز روسیه در زمینه ساخت کشتی های یخ شکن، شهرت خاصی دارد.

ابعاد این کشتی غول پیکر برابر با 569 فوت (173 و نیم متر) در 112 فوت (34.1 متر) است و توانایی آن برای در هم شکستن موانع دریایی به اندازه ای بالا است که می توان با کمک آن یخ هایی با ضخامت 3 متر را نیز در هم شکست.

آخرین نمونه از این کشتی ها که آرکتیکا (Arktika) نام دارد، یک کشتی بسیار غول آسا است که از نظر توان و ابعاد، بزرگ ترین و نیرومندترین کشتی یخ شکن اتمی ساخته شده در تاریخ محسوب می شود. ابعاد این کشتی غول پیکر برابر با 569 فوت (173 و نیم متر) در 112 فوت (34.1 متر) است و توانایی آن برای در هم شکستن موانع دریایی به اندازه ای بالا است که می توان با کمک آن یخ هایی با ضخامت 3 متر را نیز در هم شکست.

این کشتی به صورت بدیهی بسیار سنگین است و وزن آن به 36 هزار تن می رسد. بر روی عرشه این کشتی محلی برای فرود هلیکوپتر طراحی شده است و وظیفه این هلیکوپتر نیز این است که با پرواز در محیط های پیش روی این کشتی، شرایط پیش رو را به آرکتیکا اطلاع بدهد.

البته باید یادآور شد که این کشتی غول آسا علیرغم این که در آب شناور شده است تا سال 2017 میلادی شروع به فعالیت رسمی کاری نخواهد کرد. قرار است تا در سال 2017 به عنوان نخستین ماموریت کاری آرکتیکا شاهد آن باشیم که این کشتی، یک کشتی حمل نفت را در آب های قطب شمال همراهی خواهد کرد.

این پروژه برای دولت روسیه بسیار مهم است و فشار زیادی در راستای موفق بودن آن بر روی سازندگان وارد بوده است زیرا هزینه نجومی یک میلیارد و 900 میلیون دلار برای ساخت آرکتیکا صرف شده است که مسلما سطح انتظارات را به همان نسبت بالا می برد. البته همان طور که در ابتدای این متن نیز اشاره شد، توان این کشتی به واسطه یک راکتور اتمی تامین خواهد شد که این امر نیاز به سوخت گیری در طول مسیرها را مرتفع خواهد ساخت.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل