نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابتکار: حفظ اصول زیست محیطی مبنای عملکرد دولت است

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در دیدار با نمایندگان انجمن های مردم نهاد و جمعی از دانشگاهیان استان ایلام اظهار کرد: توجه به فضای اجتماعی سالم و آزاد، حضور افکار گوناگون در جامعه، دریافت انتقادهای سازنده از گروه های مخالف از نکات مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده است.

وی افزود: امروز در کشور حضور مردم در قالب انجمن های مردم نهاد در جهت گیری ها نقش مهم و تاثیرگذاری دارد و این حضور به کارآمدی و ارایه راه حل توسط دولت کمک های شایانی کرده است.

وی از تشکیل کارگروه ها و انجمن های تخصصی در بدنه دستگاه های دولتی و حضور پررنگ و تاثیر گذار انجمن های مردم نهاد در این کارگروه ها خبر داد تا انجمن های مردم نهاد و بخش خصوصی با حضور در این کارگروه ها به ارایه نظر و مشاوره در خصوص مسایل مختلف از جمله محیط زیست بپردازند و در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند.

وی به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص محیط زیست و اهمیت این مقوله از نگاه ایشان اشاره و اظهار کرد: حفظ و صیانت از محیط زیست وظیفه ای عمومی و همگانی است که معظم له نیز آن را برای دستگاه های دولتی و مردم با شفافیت بیان کرده اند.

معاون رییس جمهوری از تشکیل اتاق فکر با حضور اساتید دانشگاه، نخبگان، صاحب نظران، بخش خصوصی ، صنعتگران و فعالان اقتصادی در استان های مختلف کشور خبر داد که از طریق این اتاق فکر مسایل مختلف زیست محیطی رصد، کنترل و مورد پژوهش علمی با نگاه کاربردی انجام می گیرد.

در ابتدای این نشست دبیران انجمن های مردم نهاد و دانشگاهیان به بیان دیدگاه ها، خواسته ها و دغدغه های مختلف خود پرداختند.

در کشور 771 انجمن زیست محیطی فعال است که 38 سمن مربوط به استان ایلام است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست امروز /دوشنبه/ از بخش های مختلف موزه تاریخ طبیعی استان بازدید کرد.

این سفر به منظور بررسی وضعیت محیط زیست، حیات وحش و دغدغه ها و نیازهای استان ایلام در این حوزه ها انجام می شود. بررسی وضعیت پدیده گرد و غبار و ریزگردها که هر ساله استان ایلام را با چالش ها و مشکلاتی زیادی مواجه می کند از موضوعاتی است که در سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری شد.

حضور در شورای اداری استان، نشست با اعضا و کارکنان حفاظت محیط زیست استان، دیدار با مدیران انجمن های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست و دانشگاهیان از دیگر برنامه های سفر یک روزه خانم ابتکار به ایلام بود.

محیط زیست برنامه ای برای واردات ببر سیبری ندارد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت یازدهم برنامه مشخصی برای واردات ببر سیبری ندارد و اجرای این کار مربوط به دولت گذشته است.

معصومه ابتکار در جمع خبرنگاران استان ایلام در خصوص وارد کردن ببر سیبری در دولت گذشته با هدف احیای ببر مازندران که به وارد کردن دو قلاده ببر و مرگ یک قلاده آنها و بیماری قرنطینه چهار ساله دیگری منجر شد، اظهار کرد: تنها برنامه فعلی سازمان پیگیری مداوای این حیوان است.

وی در عین حال تاکید کرد: برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست بر تکثیر و رها سازی گونه های بومی در معرض خطر یا گونه های خاص و منحصر به فردی چون پلنگ، یوز و گوزن زرد متمرکز است.

وی خواستار تشکیل تشکل های زیست محیطی در دانشگاه ها و انجمن های اسلامی فعال در این مراکز آموزش عالی شد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: در سال جاری با تغییر در استانداردهای خودروسازی، همه این واحدهای تولیدی ملزم به استفاده از سوخت یورو چهار و رعایت قوانین زیست محیطی شده اند و این روال با نظارت بیشتری در سال آتی دنبال می شود.

ابتکار اظهار کرد: دولت یازدهم گام های خوبی را برای مبارزه با آلودگی هوا و گرد و غبار برداشته و مدیریت پسماند شامل دفع، تفکیک اصولی، تولید کمپوست، بازیافت این پسماندها را برعهده شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری ها قرار داده است و آنها ملزم به مدیریت پسماند هستند.

وی در خصوص جرایم متخلفان زیست محیطی و شکارچیان غیر مجاز نیز گفت: قوانین مربوط به جرایم زیست محیطی نیازمند بازنگری با هدف پیشگیری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام نیز در این نشست در باره وضعیت محیط زیست استان از جمله گونه منحصر به فرد افعی دم عنکبوتی و حفاظت از این گونه گزارشی ارائه داد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل