نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شیدور به شبکه مناطق مهم لاک پشت دریایی پیوست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، طی مراسمی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، لوح تایید پیوستن جزیره شیدور استان هرمزگان به شبکه مناطق مهم لاک پشت دریایی در اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا به اصغر مبارکی مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست اهدا شد.
مبارکی که به نمایندگی از فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم حضور داشت، گفت: یادداشت تفاهم حفاظت از لاک پشت های دریایی زیرمجموعه کنوانسیون گونه های مهاجر و ذیل برنامه محیط زیست سازمان ملل در منطقه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا ایجاد شد و ایران نیز یکی از اعضای آن است.
وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته ذیل این تفاهم نامه، اظهار کرد: چاپ تمبر لاک پشت دریایی در کشور همزمان با سال 2006 که به نام لاک پشت ها نامگذاری شده بود، همچنین اجرای برنامه های پاک سازی سواحل و زیستگاه های لاک پشت ها، برگزاری برنامه های آموزشی برای جوامع بومی و محلی به منظور افزایش آگاهی های عمومی در زمینه اهمیت حفاظت از لاک پشت های دریایی از جمله این اقدامات است. 
مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری سابقه فعالیت دبیرخانه این یادداشت تفاهم برای گزینش و انتخاب مناطقی به منظور رعایت کامل شاخص های حفاظتی و زیستگاهی لاک پشت های دریایی از دو سال پیش تا کنون، خاطرنشان کرد: در همین راستا، شبکه مناطق مهم لاک پشت دریایی به منظور اجرای منسجم برنامه های حفاظتی و مدیریتی روی گونه ها، همچنین معرفی مهم ترین زیستگاه های این گونه ارزشمند ایجاد شد.
مبارکی با تاکید بر اهمیت منطقه شیدور به عنوان پناهگاه حیات وحش، همچنین تالاب بین المللی ثبت شده در سایت رامسر، تصریح کرد: پس از طی فرآیند طولانی ارسال اطلاعات در خصوص جنبه های مختلف بیولوژیکی، اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی شیدور، کمیته یادداشت تفاهم حفاظت از لاک پشت های دریایی با حضور جزیره شیدور در شبکه مناطق مهم لاک پشت دریایی در اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا موافقت کرد. 
*** جزیره شیدور 
شیدور یکی از جزایر ایرانی در خلیج فارس است. این جزیره غیرمسکونی است و از توابع شهرستان ابوموسی استان هرمزگان به شمار می‌آید.
جزیره شیدور به تعداد زیاد مار سمی سیاهرنگ و کوچک معروف است که معمولا زیر شن مخفی می‌ شوند. به این جزیره 'جزیره ماران' و به لهجه محلی مارو نیز گفته می ‌شود. شاید غیر مسکونی بودن این جزیره به دلیل حضور این مارها باشد.
شیدور در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری خاور جزیره لاوان قرار گرفته و از پناهگاه‌های مهم حیات وحش و منطقه طبیعی حفاظت شده ‌است که از سال 1366 تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته ‌است.
این جزیره از با ارزش‌ ترین و مهمترین پناهگاه‌های حیات وحش پرندگان از جمله عقاب دریایی دم سفید، لاک‌ پشت های دریایی، ماهی ها و دلفین ها در خلیج فارس است و جزء مناطق حفاظت شده کشور است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل