نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

احداث مرکز جدید فضائی با هدف رصد کره زمین

بالاترین مقامات سازمان های فضائی روسیه و ایتالیا در تفاهم نامه ای که به تازگی امضا شده است، پذیرفتند تا مرکز مطالعاتی جدیدی در بخش geosynchronous مدار زمین ایجاد کرده و در این مرکز به طور ویژه به مطالعه کره زمین پرداخته شود. این تفام نامه روز جمعه گذشته توسط ایگور کوماروف رئیس سازمان فضائی روسیه و روبرتو باتیستون مدیر سازمان فضائی ایتالیا به امضا رسید.

سیستم جدید مشاهده گر زمین، با کمک و همکاری دانشمندان و پژوهشگران روسیه و ایتالیا طراحی و ساخته خواهد شد. این سیستم برای اهداف مختلفی از جمله دریافت اطلاعات از کره زمین در موضوعاتی مانند بررسی شرایط طبیعی ، مطالعه شرایط آب و هوائی ،شرایط اضطراری و سوانح و بلایای طبیعی، کشاورزی و علوم آبخیزداری و مدیریت منابع آب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

لازم به توضیح است که ایده اولیه این تفاهم نامه، در پی دیدار و گفتگوی بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و متئو رنزی نخست وزیر ایتالیا در مجمع نشست جهانی اقتصاد مطرح شده و پس از انجام بررسی های فنی توسط دو سازمان فضائی مورد نظر، متن آن نهائی و به امضای طرفین رسید.

سازمان فضائی روسیه در این زمینه اعلام کرد : سیستم جدید مشاهده گر زمین، با کمک و همکاری دانشمندان و پژوهشگران روسیه و ایتالیا طراحی و ساخته خواهد شد. این سیستم برای اهداف مختلفی از جمله دریافت اطلاعات از کره زمین در موضوعاتی مانند بررسی شرایط طبیعی ، مطالعه شرایط آب و هوائی ،شرایط اضطراری و سوانح و بلایای طبیعی، کشاورزی و علوم آبخیزداری و مدیریت منابع آب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، پروژه مورد نظر با نام GEOSAR معرفی شده و تیمی مشترک از دانشمندان، طراحان و بازرگانان دو کشور در حال بررسی و مطالعه دقیق جزئیات این طرح هستند. در حال حاضر مهمترین موارد مطرح شده در این رابطه، نوع طراحی سازه فوق، تخمین مدت زمان مورد نیاز جهت انجام طرح، نقشه کلی سیستم GEOSAR و تقسیم وظایف و نحوه بهره برداری هر یک از این دو کشور اعلام شده است.

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل