نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قطب جنوب تازه ترین قربانی آلاینده های کربنی

افزایش سطح آلاینده های کربنی در سراسر جهان نگرانی فزاینده دانشمندان را به همراه داشته و حالا در تازه ترین تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که قطب جنوب زمین به طرز بی سابقه ای از این بابت تهدید می شود.

این تحقیقات نشان می دهد در حال حاضر سطح گاز گلخانه ای دی اکسید کربن در قطب جنوب از 400 واحد به ازای هر میلیون (ppm) فراتر رفته است که این میزان افزایش سطح برای نخستین بار طی 4 میلیون سال گذشته صورت گرفته است.

دانشمندان هشدار می دهند که قطب جنوب نیز متأثر از افزایش نگران کننده سطح گاز گلخانه ای دی اکسید کربن قرار گرفته است.

این نتایج نشان می دهد که حالا باید قطب جنوب را هم به عنوان مکانی که از آن تحت عنوان انتهای زمین یاد می شود نیز مانند سایر نقاط جهان در زمره قربانیان افزایش سطح آلاینده های کربنی به شمار آوریم. حجم قابل توجهی از این گازها توسط خودروها و کارخانجات صنعتی تولید و روانه اتمسفر می شوند.

پیتر تنس از دانشمندان ارشد سازمان ملی علوم جوی  و اقیانوس شناسی آمریکا می گوید: نقاط دورافتاده نیم کره جنوبی زمین آخرین مکانی بر روی کره خاکی به شمار می آمد که از گزند آلاینده های کربنی به دور مانده بود اما حالا این نقطه از جهان نیز متأثر از افزایش نگران کننده سطح این گاز قرار گرفته است.

این دانشمند همچنین هشدار داد که بازگشت سطح دی اکسید کربن قطب جنوب به پایین تر از 400 واحد به ازای هر میلیون حداقل در دورانی که ما زندگی می کنیم روی نخواهد داد. این فرآیندی است که در گذر زمان روی می دهد.

منبع: phys

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل