ساخت موی انسان با قطری به کوچکی ۵۰ میکرومتر

این توانایی در ساخت چنین ساختارهای پیچیده و ظریفی، می‌تواند در ساخت سطوح دارای جزئیات ریز و دقیق،  ابزارهای حساس به لمس، چسب‌های مکانیکی و یا حتی موتورهای اکچویتور کمک شایانی نماید. این پروژه که تحت عنوان سیلیا نامیده می‌شود به دنبال ساخت ساختارهای مو- مانند با حداقل قطر و ضخامت است که می‌تواند برای طراحی وسائل روزمره مربوط به آینده و حتی اشیاء تعاملی مورد استفاده واقع شود.

این پروژه با یک نرم‌افزار ویژه آغاز می‌شود که بیت‌مپ‌های ساختارهای مو را تولید می‌کند. در اینجا کاربر می‌تواند به منظور ساخت موهای انبوه، ضخامت، چگالی و زاویه تارهای مو را بدون جرح و تعدیل‌های متعدد تعیین نماید. سپس می‌توان این بیت‌مپ را چاپ سه‌بعدی کرد و بنابراین یک سطح ضخیم از مو از طریق این بیت‌مپ‌ها ساخته می‌شود.

ساخت موی انسان با فناوری چاپ سه بعدی -فردانما-آینده ماشین آلات صنعتی ۲

انقلابی شگفت برانگیز در فناوری چاپ سه بعدی

در حال حاضر کاربردهای بیشماری از این فناوری انقلابی در حال توسعه است. از جمله کاربردهای این فناوری چاپ سه بعدی اشیاء با بافت سطحی بسیار ظریف و حتی ساخت قلم‌موی نقاشی با آپشن‌های قابل تنظیم است. همچنین از فیبرهای تولیدی می‌توان برای قفل شدن درون هم به منظور ساخت اتصالات نوارچسبی همانند یک چسب مکانیکی قوی استفاده نمود. سایر کاربردهای جالب این فناوری شامل استفاده از این فیبرها به همراه لرزش است. محققین قبلاً موتورهای اکچویتور ساخته شده با این موها را نمونه‌سازی کرده‌اند که قادرند به محض ردیابی و دریافت هر نوع لرزشی آسیاب بادی متصل به آن را به حرکت درمی‌آورند. همانطور که در فیلم می‌بینید، زمانی که تلفن همراه شما که در حالت سکوت قرار گرفته زنگ می‌خورد، آسیاب بادی حرکت کرده و به شما هشدار می‌دهد.

ساخت موی انسان با فناوری چاپ سه بعدی -فردانما-آینده ماشین آلات صنعتی ۳

همچنین این موها می‌توانند به جهت و بزرگی ضربات سریع همانند یک صفحه نمایش لمسی واکنش نشان دهند. محققین برای نمایش این عملکرد، یک خرگوش اسباب‌بازی ساختند که موهای آن به کمک این روش تولید شده بود. وقتی یک بچه موهای خرگوش را به سمت پایین می‌کشد، چراغ ال‌ای‌دی موجود به رنگ سبز روشن می‌شود و زمانی که موهای عروسک به سمت بالا کشیده می‌شود، چراغ قرمز می‌شود.

منبع:فردانما

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا