نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستکاری ژنتیکی CRISPR/Cas9 بر روی انسان ها

کمیته نوین ترکیب مشاوره ایالات متحده آمریکا در حقیقت یک هیئت اجرایی برای همکاری با موسسه هایی مانند سازمان سلامت آمریکا هستند. این کمیته به زودی یکی از مهم ترین جلسات خود را تجربه خواهد کرد زیرا قرار است تا در این نشست، امکان استفاده از فناوری دستکاری ژنتیکی CRISPR/Cas9 برای آزمایش درمان انسان ها توسط این مرکز بررسی گردد.

دستکاری ژنتیکی انسان ها امر جدیدی نیست و پیش از این نیز انجام شده است ولی روش مدرن CRISPR/Cas9 به عنوان یک روش جدید و ارزان تر و آسان تر، هیچگاه در انسان ها مورد آزمایش مستقیم قرار نگرفته است

این روش قرار است تا برای درمان سرطان استفاده شود و در طی آن قرار است تا سلول های T از بدن بیماران سرطانی استخراج شود و سپس با استفاده از روش CRISPR، سلول های T یاد شده، دستکاری شده و دوباره به بدن بیمار بازگردانده شوند تا به این ترتیب بتوان بیماری های مانند سرطان خون، سرطان پوست و غیره را درمان کرد

این روش از سوی دانشمندانی از دانشگاه پنسیلوانیا پیشنهاد شده است و می تواند انقلابی در درمان سرطان ایجاد کند. ارائه این طرح توسط یکی از پروفسورهای علوم دارویی به نام ادوراد استادتمائر (Edward Stadtmauer) انجام می شود و بر اساس این طرح قرار است تا نخستین آزمایش ها در صورت تائید کمیته یاد شده در سال 2017 آغاز شوند.

شایان ذکر است که دستکاری ژنتیکی انسان ها امر جدیدی نیست و پیش از این نیز انجام شده است ولی روش مدرن CRISPR/Cas9 به عنوان یک روش جدید و ارزان تر و آسان تر، هیچگاه در انسان ها مورد آزمایش مستقیم قرار نگرفته است و به همین دلیل نیز این کمیته تصمیم گیری بسیار دشواری را در پیش رو خواهد داشت.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل