مافیای کنکور فرآیند آموزش و پرورش را متاثر کرده است

قانون اولیه حذف کنکور از سال 86 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که بر اساس این قانون، کنکور باید در تمامی مقاطع تا سال اول برنامه پنجم توسعه حذف و سوابق تحصیلی جایگزین آن می‌شد، اما این قانون به گفته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مشکلاتی داشت که سبب شده بررسی‌های بیشتری روی آن انجام بگیرد و کلیات قانون جدیدی برای حذف کنکور در مجلس تصویب شود.

این در حالی بود که برخی از مسئولان آموزش و پرورش تاکید بر اجرای قانون حذف کنکور و به تعویق نیفتادن آن داشتند. در این میان اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مسئولان آموزش و پرورش، سازمان سنجش، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط با موضوع مطرح شد. طبق این قانون مصوب، سهم سوابق تحصیلی باید در پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به تدریج به 85 درصد برسد.

سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا با حذف کنکور و حتی اکنون که ظرفیت دانشگاه ها بیشتر از تعداد داوطلبان است و دیگر شکستن سد کنکور مانند دهه های 60 و 70 دیگر آنقدر سخت و پراسترس نیست، مافیای کلاس های کنکور و کاسبی آنان خاتمه می یابد؟ به نظر می رسد در پاسخ به این سوال باید گفت، حتی اگر سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو افزایش پیدا کند، موسسات کنکور این بار برای امتحانات نهایی و نمرات دانش‌آموزان برنامه ریزی می‌کنند. چنانچه در حال حاضر هم شاهد این هستیم که موسسات خصوصی آزمون ورودی مدارس خاص و حتی سوالات امتحانات نهایی را هدف قرار داده و بازار داغی را برای خود در این رابطه فراهم کرده اند.

حتی اگر سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو افزایش پیدا کند، موسسات کنکور این بار برای امتحانات نهایی و نمرات دانش‌آموزان برنامه ریزی می‌کنند.

بنابر نظر اکثر کارشناسان مربوطه، آسیب‌های اقتصادی موضوع مهمی است که از آزمون سراسری نشات گرفته و در حال حاضر کنکور را به "صنعت کنکور" تبدیل کرده است و به تعبیر کارشناسان، "مافیای کنکور" در کشور شکل گرفته است.

دکتر محمد حسنی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: مافیای کنکور با گردش مالی میلیاردی، فرآیند آموزش و پرورش را متاثر کرده است، چرا که به علت توان مالی بالا و با استفاده از روش‌های آشکار و پنهان، کتاب‌های خود را وارد کیف دانش‌آموزان می‌کنند.

وی ادامه داد: والدین از روی خیر خواهی برای تضمین موفقیت فرزندشان و به عنوان راه نجات، تن به ماجرای کنکور داده اند. از سوی دیگر، دانش آموز نیز برای جلب رضایت والدین و برای عقب نماندن از هم کلاسی ها و بالاخره در پیروی از خط مشی مدرسه در این گرداب افتاده است. مدرسه و معلمان هم دارند به خواست والدین که قبولی فرزندشان را با رتبه های دو رقمی در کنکورطلب می کنند و برای آن هر قدر بطلبی پول خواهند داد، پاسخ می دهد. آزمون سازها و ناشران کتاب های مرتبط هم با فرصت طلبی دارند ماهی خود را از آب گل آلود می گیرند و با عقل اقتصادی خود بر گستره امپراتوری خود می افزایند.

بر اساس این گزارش، اگر چه قانون حذف کنکور سال هاست که تصویب شده و چندسالی است که مجلسی ها تلاش می کنند تا دانش آموزان را از درد بی درمان کنکور نجات دهند اما هنوز موفق به حذف کنکور نشده اند و از سال 86 تاکنون که تلاش برای کاهش سهم کنکور در ورود به دانشگاه ها آغاز شده سهم سوابق تحصیلی به 25 درصد رسیده است و همچنان تب کنکور در میان دانش آموزان دبیرستانی حاکم است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا