نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتباطات بین المللی مرکزتحقیقات'سلامت درحوادث و بلایا' گسترش می یابد

به گزارش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکترحمیدرضا خانکه، معاون تحقیقات وفناوری دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی گفت: این مرکز، امکان مشارکت علمی با سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه های معتبر داخل و خارج از کشور و همچنین استفاده از منابع مالی داخل و خارج از کشور را خواهد داشت.
وی تاکید کرد که مرکز تحقیقات'سلامت درحوادث و بلایا' می تواند بیش از گذشته با انجام پروژه های کاربردی و تولید شواهد علمی، آمادگی نظام سلامت را در زمینه سلامت در حوادث و بلایا ارتقاء دهد. 
خانکه با اشاره به همکاری پنج عضو هیات علمی ثابت و سه عضو وابسته در این مرکز، افزود: این مرکز تحقیقاتی دارای اساتید برجسته ملی و بین المللی از دانشگاه لایپزیک آلمان و دانشگاه های معتبر کشورهای کانادا و سوئد است که تمایل به انجام مطالعات مشترک و فعالیت های بین المللی با مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را دارند.
وی، حوادث و بلایای طبیعی و کاهش خطر حوادث و بلایا در حوزه سلامت، حوادث ترافیکی و معلولیت ها و مصدومیت های ناشی از آن و تغییرات جوی و گرم شدن کره زمین و تاثیر آن بر سلامت مردم را به عنوان محور اصلی این مرکز برشمرد.
خانکه خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، بطور تخصصی حدود 10 سال پیش آغاز به کار کرد و مطالعات افزایش آمادگی بیمارستانی و پیش بیمارستانی و توانبخشی در ابعاد مختلف جسمی، روانی و اجتماعی را به انجام رسانده است.
وی به فعالیت های برجسته کشوری مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا اشاره کرد وگفت که اولین دستورالعمل (گایدلاین) آمادگی بیمارستانی کشور که مورد تایید وزارت بهداشت نیز قرار گرفت، در این مرکز تدوین شده است.
خانکه افزود: اولین ارزیابی سلامت درحوادث و بلایا و ارزیابی خطر، سطح بندی حادثه و آمادگی روانی و بیمارستانی را از دیگر تولیدات علمی مرکز تحقیقات سلامت در حوادث است که در سطح کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به طرح های در دست اجرای مرکزتحقیقات سلامت درحوادث و بلایا اشاره کرد و گفت: 'طراحی ابزار آسیب پذیری سالمندان در حوادث و بلایا' ، 'طراحی ابزار آمادگی روانی جامعه' ، 'طراحی ابزار سنجش توانایی سالمندان برای اخذ گواهینامه' ، 'طراحی مدل تیم های اضطراری در حوادث' ، 'طراحی مدل مراقبت از سالمندان در حوادث و بلایا' ، 'طراحی ابزار ارزیابی حوزه پیش بیمارستانی در حوادث ' در این مرکز تحقیقاتی در دست اجراست.
مرکز تحقیقات 'سلامت در حوادث و بلایا' دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی یکی از هشت مرکز تحقیقات این دانشگاه است که هم اکنون ، محل دانش اندوزی و فعالیت های تحقیقاتی 13 دانشجوی دکتری ، یک دانشجوی پسادکتری (داخل کشور) و یک دانشجوی مشترک دکتری با دانشگاه لایپزیک آلمان است.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در برخی از رشته ها مانند رشته تحصیلی ' سلامت در حوادث و فوریت های پزشکی' به عنوان تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و phd و در تعدادی از رشته ها، نخستین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور و حتی کشورهای منطقه شناخته شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل