نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بالا رفتن سن چه تاثیری بر تصمیم گیری شما خواهد داشت؟

در دنیای امروزی ما پیشرفت علوم پزشکی موجب شده است تا میانگین سنی انسان ها بالاتر برود. در تحقیقاتی که در انگلستان انجام شده است، مردهای 65 ساله به صورت متوسط برای خود 19 سال دیگر را در زندگی تصویر می کردند که این رقم برای بانوانی با همان سن برابر با 21 سال بود. این امر موجب شده است تا میزان باقی ماندن افراد در شغل ها نیز تا سنین بالاتری ادامه پیدا کند و برای نمونه امروزه مدیران ارشد اجرایی بسیاری از شرکت های بزرگ دارای سن بالاتر از 60 سال هستند.

افراد مسن تر در بسیاری از موارد در تصمیم گیری های خود می دانند که تصمیم گیری درباره موارد مشابه در گذشته آنها موجب چه نتیجه ای شده است و به همین دلیل نیز می توان به سادگی دلیل تصمیم گیری بهتر آنها را درک کرد.

ضرب المثل هایی فراوان در کشورهای مختلف وجود دارند که  بر اساس آنها افرادی که سن آنها بالاتر است، تصمیمات بهتر و عاقلانه تری را می گیرند. با این حال این امر تنها یک امر فرهنگی و سنتی نیست بلکه دانشمندان معتقدند که با بالاتر رفتن سن انسان ها نوع ساختار تصمیم گیری در آنها متفاوت خواهد بود.

علت این امر به موارد مختلفی باز می گردد که ابتدا باید برای درک آن، تفاوت های ساختار تصمیم گیری در جوانان و افراد مسن تر را درک کرد. انسان ها در سنین زیر 30 سال می توانند از پاسخ دهی مغزی بسیار سریع تری بهره مند باشند زیرا میزان ماده سفید موجود در مغز انسان ها (این ماده در حقیقت وظیفه ارسال سریع سیگنال ها از یک نقطه به نقطه دیگر مغز را دارد) پس از سن 30 سالگی شروع به کاهش یافتن می کند.

به این ترتیب چه چیزی موجب می شود که علیرغم کاهش زیرساخت های مورد نیاز برای تصمیم گیری سریع، افراد مسن تر بتوانند بهتر تصمیم بگیرند؟ دانشمندان دلیل این امر را تجربه می دانند. زمان تصمیم گیری بر اساس تجربیات پیشین فرد می تواند بسیار متفاوت باشد. افراد مسن تر در بسیاری از موارد در تصمیم گیری های خود می دانند که تصمیم گیری درباره موارد مشابه در گذشته آنها موجب چه نتیجه ای شده است و به همین دلیل نیز می توان به سادگی دلیل تصمیم گیری بهتر آنها را درک کرد.

دیگر نکته مهم در این زمینه نیز این است که با بالاتر رفتن سن، انسان یاد می گیرد که چگونه فشار وارد بر روی مغز خود را کمتر سازد و به این ترتیب تصمیم گیری ها برای انسان ها با فرایندی متفاوت همراه خواهند شد. در این مورد انسان های مسن تر می توانند مشکلات را ساده سازی کرده و تصمیم گیری خود را درباره آنها اعمال کنند ولی افراد جوان به علت توان بالاتر کارکرد مغزی خود نیازی به ساده کردن مسائل ندارند و به همین دلیل نیز تصمیم گیری آنها با افراد مسن تر، متفاوت خواهد بود.

منبع: theconversation

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل