نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیش بینی حملات داعش از روی شبکه های اجتماعی

به تازگی یک مقاله علمی در ژورنال بین المللی Science Today منتشر شده است که در آن یک دانشمند به نام دکتر نیل جانسن و تیم تحقیقاتی تحت نظارت او توانسته اند تا روشی ویژه را شرح بدهند که بر اساس آن می توان با جستجو در محتویات پست های یک سال اخیر در شبکه اجتماعی روسی Vkontakte، به سراغ پیش بینی حملات بعدی داعش رفت.

جالب است که تا به امروز این الگوریتم توانسته است تا تعداد 100 هزار کاربر شبکه اجتماعی Vkontakte که رد 200 گروه مختلف عضو بوده اند را به عنوان حامیان داعش شناسایی کند

این سیستم می تواند با بررسی مطالب منتشر شده در زبان های مختلف، ارتباط آنها را با داعش تشخیص بدهد و به همین دلیل نیز دانشمندان با استفاده از ساختار این مدل به سراغ شناسایی هواداران داعش در دنیای آنلاین رفته اند. به این ترتیب به جای همراه شدن با موج سنگین شبکه های اجتماعی، این محققان به دنبال یافتن اطلاعات مفید در آنها رفته اند.

دکتر جانسن و تیم او الگوریتم خود را به نحوی طراحی کرده اند که ابتدا با شناسایی افراد مورد نظر به بررسی سوابق پست های آنها در شبکه های اجتماعی پرداخته و در صورت یافتن زنجیره ارتباطی بین گروه های کاربران می تواند استفاده از نام یک محیط خاص و یا یک محل ویژه را در پست های گروه مورد بررسی تشخیص بدهد.

البته باید یادآور شد که این مدل نمی تواند رخدادهایی مانند تیراندازی در سن برناردینو یا اورلانودوی آمریکا که به شدت در رسانه های جهان به آنها توجه شده بود را پیش بینی کند زیرا این دو مورد تنها به واسطه فعالیت های فردی رخ داده بودند ولی در صورت وجود پتانسیل یک حمله بزرگ می توان انتظار پیش بینی آن توسط این الگوریتم را داشت.

جالب است که تا به امروز این الگوریتم توانسته است تا تعداد 100 هزار کاربر شبکه اجتماعی Vkontakte که رد 200 گروه مختلف عضو بوده اند را به عنوان حامیان داعش شناسایی کند که این رقم در نوع خود نگران کننده است. البته نکته مهم این است که این گروه ها به علت تلاش شبکه های اجتماعی برای مبارزه با محتوای مربوط به تروریسم، به سرعت در حال جابجایی محیط های تجمع دیجیتالی خود هستند و هر چند وقت یک بار با بسته شدن گروه، گروهی دیگر به جای آن تاسیس می شود.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل