نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش توان بانک ها برای ارایه تسهیلات به بخش تولید

محمود بهمنی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم حرکت اقتصاد کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی ابعاد مختلفی دارد که یکی از ابعاد آن حمایت از شرکت های دانش بنیان است و باید این شرکت ها را تامین مالی کرد. اما نمی توان به بانک ها تکلیف کرد که شما موظفید حتما به این شرکت ها تسهیلات بدهید. شرکت های دانش بنیان باید شرایط اخذ تسهیلات را فراهم کنند تا بتوانند از نظام بانکی تسهیلات بگیرند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: یکی از مسایل عمده اقتصاد مقاومتی آن است که کار را به دست کاردان بسپاریم. متاسفانه این امر تا به حال محقق نشده است. یعنی از مجلس گرفته تا دولت، باید افرادی که به کار گرفته می شوند حتما حایز شرایط باشند. به عبارت دیگر، می بایست شایستگی در نظر گرفته شود و افراد مومن و متعهد و کاردان و باتجربه انتخاب شوند. به نظر من، یکی از تعاریف قرآنی عدل هم همین است که هرچیز سر جای خود قرار بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر در کمیسیون های مجلس هم به این اصل توجه شود و افراد بر اساس تخصص خود، وارد کمیسیون ها شوند، در این صورت می توانند تصمیمات درست اتخاذ کنند. وقتی نماینده وارد کمیسیونی شود که در آن زمینه هیچ اطلاعی ندارد مانند آن است که بهترین اتوموبیل را به دست یک راننده ناشی بسپارید و در این صورت حتما به دره سقوط خواهد کرد. در اقتصاد مقاومتی هم این موضوع صدق می کند و می بایست اجازه داد که افراد در جای خود قرار بگیرند.

رییس کل پیشین بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که برای هدایت منابع فریز شده بانک ها به سمت تولید چه باید کرد؟ گفت: بانک ها در حال حاضر منابع چندانی در اختیار ندارند چراکه حساب های آنها قرمز است و بیش از توان خود تسهیلات داده اند و می بایست مطالبات خود را وصول کنند. الان بیشترین مطالبات نظام بانکی از دولت است. دولت باید این بدهی خود را پرداخت کند تا توان بانک ها افزایش یابد. بانک ها اگر پول نداشته باشند چگونه بیایند دست تولید را بگیرند؟ در حال حاضر پول ها قفل شده است و بانک ها منابع کافی در اختیار ندارند. در این شرایط نمی توان به بانک ها تکلیف کرد که تسهیلات بدهند.

یکی از مسایل عمده اقتصاد مقاومتی آن است که کار را به دست کاردان بسپاریم. متاسفانه این امر تا به حال محقق نشده است. یعنی از مجلس گرفته تا دولت، باید افرادی که به کار گرفته می شوند حتما حایز شرایط باشند

بهمنی با اشاره به اعلام بانک مرکزی مبنی بر افزایش حجم نقدینگی تا آستانه هزارهزار میلیارد تومان، تاکید کرد: در حال حاضر میزان نقدینگی افزایش پیدا کرده است اما مهم این است که این نقدینگی چگونه به کار گرفته شود و چگونه مصرف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا با وجود افزایش نقدینگی، میزان تورم کاهش یافته است؟ خاطرنشان کرد: در مورد تورم عوامل زیادی وجود دارد که یکی از آنها نقدینگی است. من یکی از این عوامل را برای شما می گویم. ما 389 قلم کالا داریم که تورم، میانگین شاخص اینهاست. ممکن است مسکن به تنهایی 27.5 درصد سهم سبد کالا را داشته باشد. وقتی مسکن دچار رکود است و در جا زده است، به تنهایی یک سوم تورم را پایین کشیده و مانع از افزایش آن می شود. این بدان معنی نیست که قیمت کالاهای دیگر اصلا بالا نرفته است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل