ساخت دوچرخه هوشمند با قابلیت تشخیص خطر

ایده خلاقانه ساخت تکنولوژی هوشمند اخطار دهنده در هنگام دوچرخه سواری ، از سوی گروهی از دانشمندان هلندی رنگ و بوی حقیقت گرفته و در آن ، دوچرخه هوشمند به نوعی ابزار ویژه دارای  به رادار مجهز شده است که در بخش عقبی دوچرخه نصب می شود . این رادار قادر به بررسی جاده و ترافیک آن بوده و حرکات پیش بینی نشده وسائل نقلیه را به راننده اطلاع می دهد . این تکنولوژی همچنین به دوربین های ویژه ای نیز مجهز است که می تواند نزدیک شدن خودروها و وسایل نقلیه را از پشت سر به راننده دوچرخه اطلاع دهد .

در این سیستم ، در صورت بروز خطر در پشت سر دوچرخه سوار ، زین دوچرخه به لرزه در امده و از طریق ویبره کرده به فرد راکب دوچرخه ، اخطار می دهد . این موضوع برای خطرات جاده ای رو به روی دوچرخه سوار ، از طریق لرزش دسته و فرمان دوچرخه ، اطلاع داده می شود .

در همین زمینه موریس کواکرنات Maurice Kwakkernaat  پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات و علوم کاربردی هلند Netherlands Organisation for Applied Scientific Research که اجرای این پروژه را بر عهده دارد اعلام کرد : ” استفاده از سیستم لرزاننده ، روشی بسیار کار آمد جهت اخطار دادن به دوچرخه سواران محسوب می شود . این عمل به سادگی و از طریق نصب دستگاه ویبراتور روی صندلی و دسته فرمان دوچرخه امکان پذیر بوده و به این ترتیب ، فرد راکب قادر به تشخیص خطراتی است که از جلو یا عقب به وی نزدیک می شوند . این تکنولوژی قادر به تشخیص موقعیت چپ یا راست نیز بوده و می تواند جهت آن را تعیین کند . “

این تکنولوژی علاوه بر داشتن سیستم اخطار ، مجهز به موتوری الکتریکی است که می تواند سرعت دوچرخه را تا بیست و پنج کیلومتر در ساعت افزایش دهد . مجموع این موارد با هدف کاهش تصادفات جاده و مرگ و میر دوچرخه سواران ابداع شده است زیرا بر اساس آمار رسمی ، تنها در سال گذشته میلادی بیش از 184 دوچرخه سوار در کشور هلند بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست دادند .

بر اساس اظهارات سازندگان دوچرخه ، بیشترین تصادفات و سوانح دوچرخه سواران زمانی رخ می دهد که آن ها بنا به دلیلی به عقب نگاه می کنند و یا با سرعت زیاد قصد سبقت گرفتن از وسیله نقلیه دیگری دارند .

در همین زمینه  موریس کواکرنات اعلام کرد : ” ما شاهد گسترش تصادفات دوچرخه سواران هستیم و همچنین از سوی دیگر می دانیم که میزان اقبال و رویکرد افراد کهنسال به استفاده از دوچرخه در حال افزایش بوده و آن ها نسبت به گذشته ، زمان بیشتری را جهت دوچرخه سواری صرف می کنند . هدف اصلی اجرای این پروژه و ابداع این تکنولوژی ، کاهش میزان تلفات دوچرخه سواران و بالا بردن امنیت آن ها است . “

سازندگان این تکنولوژی در حال جستجوی راهی برای کاهش وزن دوچرخه ها هستند که می تواند در افزایش سرعت 25 کیلومتری آن تاثیر داشته باشد . پیش بینی می شود این تکنولوژی طی دو سال آینده وارد بازارهای جهانی شده و قیمت در نطر گرفته شده برای آن در حدود یک هزار و 700 تا 3 هزار و 200 یورو تخمین زده شده است . این قیمت تقریبا با هزینه خرید یک دوچرخه الکتریکی برابر است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا