نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محصولات فناوری کشور، بایدکیفیتی در اندازه کالاهای خارجی داشته باشد

دکتر قاسم عمو عابدینی با بیان اینکه به زبان مدیریت یک پارچه علمی نیاز داریم، گفت: رئیس جدید دانشگاه تهران به این مسئله اشاره کرده و گفته است که باید میان پژوهش، آموزش و منابع مالی یکپارچگی ایجاد شود و آن را مدیریت کنیم.

وی افزود: باید مخزنی داشته باشیم و این منابع را نگاه داریم. همچنین باید یک رتبه بندی داخلی نیز انجام دهیم و بر مبنای این رتبه بندی یک مرجعیت داخلی اعطا کنیم. این کار، مدیریتی را می طلبد که همه باید روی آن توافق داشته باشند و نقشه جامع علمی کشور می تواند این مدیریت را حاکم کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص مشکلات این مسیر بیان داشت: در این حوزه هر کسی می خواهد صدای خودش را بلند کند در حالی که همه باید در یک جهت سخن بگویند.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: در این برنامه هماهنگی هایی دارد صورت می گیرد و اثرات خوب این هماهنگی را داریم در برنامه ریزی ها و تقسیم مسئولیت ها می بینیم، هر چند که این هماهنگی در بخش بودجه رخ نداده است. دولت، بودجه ای را برای امسال در نظر گرفته است که دقیق مشخص نیست ولی مبلغ بسیار خوبی است که در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه قرار داده اند، در حقیقت این دو نهاد کار همان مخزن را انجام می دهند.

عمو عابدینی تصریح کرد: البته باید برای این مخزن مدیریت صورت گیرد، نه اینکه هر کسی یک لوله ای به این مخزن وصل کند و سهمی از آن را بردارد، بلکه باید با مدیریت، سهم مشخصی به هر کسی داده شود. ما مرکز رشد، کانال شکوفه خلاقیت، پارک های فناوری، مرکز تحقیقاتی پیشرو و معمولی، دانشگاه ها، منابع خصوصی و بین المللی و داخلی را داریم که باید برای آنها سهمی در نظر گرفته شود که باعث می شود خروجی این کار آموزش افراد ماهر در حوزه علم و فناوری و تولید علم باشد.  

در ادامه دکتر حمزه علی نور محمدی از وجود نظامی یکپارچه در این حوزه گفت و اظهار داشت: این نظام یکپارچه به نام "سمات ملی" قرار بود راه اندازی شود ولی هنوز از نتیجه آن خبر نداریم.

وی تصریح کرد: در عرصه سیاست گذاری های کلان حتما به نظامی یکپارچه نیاز داریم و اگر این نظام وجود نداشته باشد، به اهداف مان نمی رسیم. این نظام یکپارچه ما را به آنجا می رساند که می توانیم نظارت بهتری بر منابع مان داشته باشیم و این منابع می تواند منابع مالی، انسانی و زیرساختی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد یکی از مشکلات در حوزه پژوهش را زیرساخت ها عنوان کرد و افزود: بعضی از آزمایشگاه هایمان بسیار قوی هستند و ممکن است در یک دانشگاه، چند دستگاه داشته باشیم ولی اگر نظام یکپارچه وجود داشته باشد همه دانشگاه ها از شرایط مناسب یکسانی بهره می برند.

وی سهم ایران را از نوآوری پایین دانست و گفت: اگر به دوره ده ساله نگاهی بیاندازیم، 7/0 در حوزه نوآوری سهم داریم که خیلی پایین است. اگر این یکپارچگی صورت بگیرد، بودجه هایمان به آن سمت حرکت می کند و همچنین سهم مان را بالا می برد، زیرا شبه پژوهش هایی که در حال حاضر انجام می شود به سمت پژوهش های واقعی حرکت خواهد کرد.

در ادامه امید امرالله به مبحث تقاضا محوری در حوزه پژوهش اشاره کرد و بیان داشت: این مبحث بالانس میان تقاضا و عرضه است و در بحث ارزش گذاری کالا نتیجه آن را می توان دید. اگر قرار باشد با رویکرد  اقتصاد مقاومتی و تولید ثروت به حوزه علم و فناوری نگاه کنیم، طبیعتا مهم است که این بازار و نیاز را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: نیازهای انسان ها رده بندی دارد؛ بعضی وقت ها، جامعه ای نیازهایش در حد خوراک و پوشاک و مسکن است که طبیعتا اینها یک دسته نیاز هستند و بعد نیازها عالی تر می شود و به بالاترین نیازهایی که یک انسان دارد، می رسد. در هر پله ای از این نیازها، دستگاه حاکمیتی کشور هم می تواند از جامعه نیازسنجی و هم می تواند نیازگذاری کند.

مدیر گروه پایش اطلاعات و آمار علم و فناوری ستاد راهبری اجرایی نقشه جامع علمی کشور، ایجاد شور علمی در کشور را نوعی نیاز گذاری دانست و گفت: تا زمانی که محصولات فناوری مان، کیفیتی در مقایسه با کیفیت کالاهای خارجی نداشته باشد نمی توانیم در عرصه علم و فناوری رقابت کنیم و نیازهایمان را برطرف سازیم، به خصوص اینکه دنیا یک دهکده است و در تبادلات اقتصادی مرزهای جغرافیایی معنا و مفهوم ندارد.

وی اضافه کرد: وقتی مناسبات تبادلات مالی تغییر کرده است، برای اینکه این بازار را برای خودمان ایجاد کنیم، حتما باید کیفیت کارمان را بالا ببریم.

در ادامه عمو عابدینی با اشاره به انجام شبه پژوهش به جای پژوهش کامل گفت: به استاد می گویند یک مقاله در این حوزه بده و پولی هم به استاد می دهند ضمن اینکه استاد هم ارتقاء پیدا می کند و در حال حاضر فروش پایان نامه ها بخشی از این شبه پژوهش ها هستند.

وی ادامه داد: استاد یک ایده ای را تحقیق می کند بدون اینکه به این موضوع توجه کند که در کشور این موضوع و ایده جزو اولویت هایمان است یا خیر.

برنامه "گفت و گوی علمی" با موضوع وضعیت شتاب علمی در کشور و با حضور دکتر قاسم عمو عابدینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر حمزه علی نور محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و امید امرالله مدیر گروه پایش اطلاعات و آمار علم و فناوری ستاد راهبری اجرایی نقشه جامع علمی کشور روانه آنتن شد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل