نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت گرم ترین بهار تاریخ در نیمکره شمالی

در گزارش  جدید سازمان جهانی هواشناسی اعلام شده است که باران های سیل آسا و غیر معمولی در بخش هایی از قاره اروپا و ایالات متحده آمریکا به واسطه این تغییرات اب و هوائی رخ خواهد داد.

 دمای ثبت شده کره زمین در ماه گذشته میلادی بی سابقه بوده و روند گرمایش عمومی زمین در بهار سال جاری، به عنوان گرم ترین رکورد ثبت شده در تاریخ هواشناسی محسوب می شود.

سازمان جهانی هواشناسی همچنین ضمن اعلام گزارشی که بر پایه اطلاعات دریافت شده از سازمان فضائی ناسا تهیه شده است اعلام کرد ، دمای ثبت شده کره زمین در ماه گذشته میلادی بی سابقه بوده و روند گرمایش عمومی زمین در بهار سال جاری، به عنوان گرم ترین رکورد ثبت شده در تاریخ هواشناسی محسوب می شود.

در همین زمینه دکتر  دیوید کارلسون مدیر سازمان جهانی هواشناسی در رابطه به بحران گرمایش زمین اعلام کرد : روند افزایش دمای زمین طی 370 ماه گذشته به صورت مستمر و پی در پی ادامه داشته و دمای عمومی کره زمین طی مدت زمان فوق، روز به روز افزایش داشته است.

وی با تاکید بر این موضوع که پدیده ال نینو تنها در بخشی از این افزایش دما موثر است اعلام کرد: درجه حرارت و دمای هوا در مناطق قطبی با افزایش بی سابقه ای رو به رو بوده و این موضوع سبب تشدید روند ذوب این یخ ها شده است.

در حقیقت باید پذیرفت این موضوع تنها و تنها بر اثر فعالیت های انسانی و آلاینده های جوی تولید شده توسط وی ایجاد شده و  استفاده روز افزون از سوخت های فسیلی که بر اساس آمارها هر ساله با رشدی چشمگیر رو به رو است، اصلی ترین دلیل گرمایش زمین محسوب می شود. متاسفانه باید پذیرفت که در حال حاضر بر اثر فعالیت های انسانی آب و هوا و اقلیم کره زمین در حال تغییر است و بر میزان این تغییرات منفی و مخرب روز به روز افزوده می شود.

به گفته دانشمندان، دی اکسید کربن ناشی از فعالیت های بشری برای صدها سال در اتمسفر باقی می ماند و دی اکسید کربن موجود در اقیانوس ها برای مدت زمان بیشتری در چرخه طبیعت باقی خواهد ماند. متاسفانه این روند تولید روزافزون دی اکسید کربن سبب ایجاد تاثیرات مخرب بر روی دریاها و اتمسفر شده است.

در واقع صرفا وجود خود این آلاینده ها تاثیری در گرم شدن زمین ندارند بلکه تراکم این مواد در سطوح مختلف اتمسفر مانند لایه ای از عایق سبب حبس شدن نیروی انرژی خورشیدی در سطح زمین شده و در نتیجه دمای عمومی سطح کره زمین بالاتر می رود . طبیعتا خورشید ، اصلی ترین منبع انرژی کره زمین محسوب می شود و نیروی تابشی این ستاره گرم سبب ایجاد گرما و زندگی در سطح سیاره زمین شده است ولی تمام این انرژی جذب سطح زمین نشده و بخش عمده‌ای از آن به محض برخورد با سطح زمین به فضا پراکنده می‌شود.

در حالت عادی این روند برای میلیون ها سال ادامه داشته ولی در قرون اخیر همزمان با تزریق حجم زیادی از گازهای آلاینده  این پرتو های گرما زا قادر به خروج از سطح زمین نبوده و سبب گرم شدن بیشتر زمین می شوند. عامل ایجاد این پدیده گازهای گلخانه ای نامیده می شود .گازهای گلخانه‌ای که بیشتر شامل بخار آب، دی‌اکسید کربن، متان و اوزون هستند، مانند شیشه ی گلخانه، جلوی خروج انرژی خورشیدی از سطح زمین را گرفته و باعث گرم‌تر شدن آن می‌شوند.

منبع: hosted.ap

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل