نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راه‌اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی یکی از طرح‌های جهاد دانشگاهی استان

دکتر هزار خانی رئیس کانون کارآفرینی کشور در نشست کارگروه اشتغال استان خراسان شمالی، با اشاره به اینکه در اجرای این پروژه نهاد‌های مختلفی مانند سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و اتاق بازرگانی فعالیت می‌کنند، افزود: برای اجرای این پروژه در این استان کمیته‌های مختلفی شکل گرفته است که هر یک از این کمیته‌ها وظایف خاصی را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: کمیته علمی و آموزشی یکی از این کمیته‌ها است که رئیس آن سازمان جهاد کشاورزی استان و دبیر این کمیته جهاد دانشگاهی واحد استان است. کمیته کارآفرینی و اشتغال از دیگر کمیته‌هاست که رئیس این کمیته اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان و دبیر آن صندوق توسعه روستایی است.

وی سومین کارگروه تشکیل شده برای اجرای این پروژه را سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت بیان کرد و توضیح داد: اتاق بازرگانی رئیس این کمیته است. سه ماه زمان وجود دارد تا این کمیته‌ها اصول اولیه چگونگی اجرای این پروژه را تعریف کنند که گیاهان دارویی در کدام روستا و شهر و چگونه کشت و کار شود.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم تا با اجرای این پروژه جریانی را به وجود آوریم که خانواده‌ها را درگیر کند، تصریح کرد: هدف از اجرای این پروژه تولید ثروت و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی است.

رئیس کانون کارآفرینی کشور تاکید کرد: در اجرای این پروژه باید بخش خصوصی وارد کار شود و همچنین مرکز تحقیقات کشاورزی نگاه علمی خود را تزریق کند و دانشگاه ها نیز پای کار بیایند.

احسان عباسی سرپرست جهاد دانشگاهی واحد خراسان‌ شمالی نیز در ادامه بیان کرد: راه‌اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی یکی از طرح‌های جهاد دانشگاهی استان است که در عرصه‌های مختلف کشت، پرورش گیاهان دارویی فعالیت می‌کند، همچنین پژوهشکده صنایع شیمیایی نیز در بحث عصاره‌گیری این مجموعه فعالیت می‌کند.

وی گفت: ظرفیتی که در جهاد دانشگاهی برای اجرای این پروژه به لحاظ علمی و عملی وجود دارد یک چرخه کامل است و می‌تواند خدمات قابل توجهی را در این خصوص انجام دهد.

عباسی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی از ارزش افزوده بالایی برخوردار است، ادامه داد: این مجموعه حتی برای گیاهان دارویی، احداث پارک آموزشی گردشگری را نیز در نظر گرفته است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه خراسان‌ شمالی استانی با اقلیم چهار فصل است که می‌توان طی چهار فصل نیز گیاه دارویی تولید و برداشت کرد، توضیح داد: به این امر خوش‌بین هستیم که طی چند سال آینده استان مهد پرورش و فرآوری گیاهان دارویی حتی در عرصه بین‌المللی شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل