بهشت پرندگان جهان در معرض نابودی است

علی محمد شاعری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، مهم ترین اولویت حال حاضر کشور را  مدیریت منابع آب دانست و اظهار کرد: هم اکنون شاهد پدیده تنش آبی در کشور هستیم که به دلایل مختلفی از جمله  تغییر آب و هوا، بهره برداری های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، بهروه وری پایین در استفاده از منابع آب، استفاده از روش های سنتی آبیاری مزارع کشاورزی، از بین رفتن پوشش گیاهی و مدیریت نشدن حوضه های آبخیز و نیز نامناسب بودن تکنولوژی های مورد استفاده در بخش صنعت، شرب و بهداشت، اتفاق افتاده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه حدود 60 تا 70 درصد آبخوان های کشور خشک شده است، تصریح کرد: خشکی بسیاری از تالاب ها از جمله عوامل اصلی در بروز پدیده ریزگردها و نیز گسترش بیابان هاست. سالانه حدود 50 هزار هکتار به وسعت بیابان های ما افزوده می شود.

وی افزود: اگر به فکر نجات کشور از رکود و رونق بخشی به تولیدات کشاورزی هستیم، اگر عزممان برای مقابله با آلودگی های زیست محیطی جدی است، اگر می خواهیم ریزگردها را کاهش دهیم، اگر می خواهیم به بخش صنعت کمک کنیم، اگر می خواهیم سطح بهداشت و سلامت جامعه را ارتقا دهیم و اگر می خواهیم به تولید و اشتغال پایدار دست یابیم، بایستی موضوع مدیریت آب در را در صدر اولویت های خودمان قرار دهیم که متاسفانه تا الان بدین شکل نبوده است.

شاعری با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت منابع آب کشور، هشدار داد: در حال حاضر آب قابل استحصال ما از حدود 130 میلیارد مترمکعب در سال به حدود 100 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. این به معنی عبور از بحران است و ما در شرایط خط قرمز به سر می بریم.

نماینده بهشهر و نکا در ادامه گفت: بسیاری از تالاب های کشور در اثر بحران آب خشک شده اند که از جمله این تالاب ها می توان به تالاب بین المللی میانکاله اشاره کرد که آب آن در سال های اخیر به شدت پسروی کرده و در معرض تخریب قرار گرفته است. این تالاب در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و حدود یک میلیون پرنده و تنوع زیستی را در خود جای داده است.

وی خاطرنشان کرد: تالاب بین المللی میانکاله که در شهرستان بهشهر واقع شده، پایتخت و بهشت پرندگان جهان است اما متاسفانه این روزها در معرض خشک شدن و نابودی قرار گرفته است.

بسیاری از تالاب های کشور در اثر بحران آب خشک شده اند که از جمله این تالاب ها می توان به تالاب بین المللی میانکاله اشاره کرد که آب آن در سال های اخیر به شدت پسروی کرده و در معرض تخریب قرار گرفته است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه استدعای من از سازمان حفاظت محیط زیست آن است که تالاب میانکاله را در لیست تالاب های در معرض تخریب قرار دهد، اظهار کرد: همان نگاهی که در حال حاضر به دریاچه ارومیه وجود دارد می بایست به تالاب میانکاله هم صورت بگیرد. چراکه در صورت بی توجهی و عدم مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، این تالاب دیر یا زود به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد شد و یک کانون مهم ریزگرد را در شمال کشور به وجود خواهد آورد.

شاعری با اشاره به دلایل خشک شدن  تالاب میانکاله، تصریح کرد: خشک شدن تالاب میانکاله به دو دلیل اساسی اتفاق افتاده است؛ یکی کم شدن ورودی آب دریای خزر از رودخانه ولگا و دیگری کاهش ورود آب شیرین از حوضه آبریز جنوبی تالاب به علت پرشدن کانال ها از رسوب. در حقیقت عدم مبادله آب با دریا و نیز رودخانه های بالادست تالاب، از عوامل بروز این خشکی است.

وی در پایان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری مبلغ 150 میلیون تومان اعتبار برای این تالاب پیش بینی کرده است اما این اعتبار بسیار ناچیز است و می بایست افزایش یابد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا