ساخت نانوابرخازن ها برای مدیریت پیک مصرف برق

صنعت برق و الکترونیک یکی از صنایع پیشرو در زمینه به کار گیری فناوری های مختلف است. این صنعت در چند دهه اخیر رشد خیره کننده ای را شاهد بوده و توانسته دریچه های تازه ای به روی جوامع انسانی بگشاید. یکی از مهم ترین این فناوری ها، فناوری نانو است که به عنوان یک فناوری نوظهور، نقش چشمگیری در ارتقای صنایع مختلف از جمله صنعت برق ایفا کرده است.

با توجه به پیشرفت های چشمگیر کشور در عرصه فناوری نانو، زمینه کاملا مساعدی برای رفع نیازهای صنعت برق با استفاده از این فناوری وجود دارد و از همین رو، مرکز توسعه فناوری نانو در حوزه برق و انرژی می کوشد با بهره گیری از توان متخصصان داخلی، بر چالش های اساسی این صنعت از جمله کاهش تلفات برق، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و مدیریت پیک غلبه کند.

دکتر نسترن ریاحی نوری؛ رییس مرکز توسعه فناوری نانو در حوزه برق و انرژی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: در این مرکز قرار است محصولات نانوفناوری مورد استفاده در صنعت برق حمایت و وارد این صنعت شوند چون هنوز هیچ محصول نانوفناوری وارد صنعت برق نشده است، در حالی که پتانسیل خیلی زیادی در این زمینه وجود دارد. ما در این مرکز می خواهیم با انجام حمایت های لازم، بستر لازم برای تبدیل نمونه های آزمایشگاهی به مقیاس صنعتی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه فناوری نانو در کل صنعت برق کاربرد دارد، تصریح کرد: استفاده از فناوری نانو در ساخت قطعات و تجهیزات، خواص محصول را بهبود می بخشد و نیز باعث افزایش عمر و ماندگاری آن می شود. همچنین این فناوری سبب می شود که ویژگی های محصول به صورت نمایی افزایش یابد.

استفاده از فناوری نانو در ساخت قطعات و تجهیزات، خواص محصول را بهبود می بخشد و نیز باعث افزایش عمر و ماندگاری آن می شود

ریاحی نوری افزود: یکی از مهم ترین ویژگی های فناوری نانو در صنعت برق این است که می تواند باعث کاهش تلفات و افزایش راندمان شود. به عنوان مثال یکی از کاربردهای آن، نانوپوشش ها است که در بسیاری از قسمت های تولید، انتقال و توزیع برق، تلفات را کاهش می دهد. این نانوپوشش ها در حال حاضر به صورت پایلوت مورد استفاده قرار گرفته اند اما در مقیاس صنعتی به کار نرفته اند.

وی در پاسخ به این پرسش که یکی از مهم ترین چالش های صنعت برق، عدم امکان ذخیره آن برای زمان های پیک مصرف است. آیا فناوری نانو در این زمینه می تواند کارآیی داشته باشد؟ اظهار کرد: فناوری نانو با ساخت نانوابرخازن ها می تواند انرژی برق را در زمان های غیرپیک ذخیره و در زمان های اوج مصرف آزاد کند. این کار می تواند در حجم بسیار بالا اتفاق بیفتد. اگر ما بتوانیم از این نانوابرخازن ها استفاده کنیم، امکان مدیریت پیک کاملا فراهم خواهد شد.

رییس مرکز توسعه فناوری نانو در حوزه برق و انرژی یادآور شد: هم اینک در مقیاس آزمایشگاهی موفق به تولید نانوابرخازن شده ایم و در تلاشیم با حمایت از دانشگاه ها، در مقیاس نیمه صنعتی هم این کار صورت بگیرد.

ریاحی نوری در ادامه خاطرنشان کرد: نسل جدید سلول های خورشیدی با استفاده از فناوری نانو ساخته می شود. امکان بومی سازی این دانش برای کشور ما فراهم است و در این صورت، کلیه تجهیزات و مواد آن از داخل تامین خواهد شد. با بهره گیری از این سلول ها، راندمان تولید برق از انرژی خورشیدی به نحو چشمگیری افزایش می یابد.

وی افزود: با استفاده از فناوری نانو می توان توربین های بادی را بسیار سبک تر و با استحکام بالاتر ساخت. ضمن اینکه این توربین ها از ویژگی های بهتری نسبت به نسل های قبل برخوردارند.

 

گفتگو: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا