پایه بیش از 90 درصد از افزودنی ها ، طبیعی هستند

دکتر پرویز جهانگیری درباره افزودنی ها افزود: افزودنی ها به طول کلی به موادی اطلاق می شود که جهت بهبود کیفیت محصول غذایی از آنها استفاده می کنند و نگهدارنده ها نیز جزو افزودنی های صنعت غذا هستند.

وی پایه بیش از 90 درصد از افزودنی ها را طبیعی دانست و عنوان داشت: البته چون اینها را تفکیک می کنیم به نام های شیمیایی شان می شناسیم در حالی که بیشترشان محصول شیمیایی نیستند.

رئیس انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران با ذکر مثالی ادامه داد: وقتی گندم را آرد می کنیم، تبدیل به نشاسته، گلوتن و فیبر می شود. هر سه از گندم بیرون آمده اند و افزودنی هستند. پوسته گندم را به عنوان فیبر استفاده می کنیم، پروتئین ها را به عنوان گلوتن و کربوهیدرات آن را نیز به عنوان نشاسته استفاده می کنیم. بنابراین پایه 90 درصد مواد طبیعی هستند و تنها به نام های شیمیایی شان می شناسیم.

مهندس شاهرخ زهیری با بیان اینکه افزودنی ها مکمل های صنایع غذایی هستند، در باره این مسئله که چرا به افزودنی ها به دید منفی نگاه می شود، اظهار داشت: در هر کاری افراد متقلب وجود دارد، اما خوشبختانه در مورد این افزودنی، هم موسسه استاندارد و هم اداره نظارت بر مواد غذایی در پروانه های تولیدی شان قید می کنند.

وی افزود: وقتی به محصولی که دارای افزودنی است مجوز می دهند، مسلم این است که نه تنها ضرری ندارد بلکه برای محصول ضروری است مانند افزودنی که در آبلیمو به کار می رود تا رنگ آن را نگاه دارد.

مشاور صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران با اشاره دوباره به اینکه پایه اصلی افزودنی ها طبیعی است، گفت: به عنوان مثال عرق های سنتی زیادی داریم مانند عرق بیدمشک یا نعنا. در بعضی از تولیداتی که در سرکه داشتیم، نعنا می زدیم تا خوش طعم شود. بنابراین اینها ضرری ندارند.

در ادامه دکتر بهزاد مرندی با اشاره به وجود سازمان هایی که افزودنی های مجاز خوراکی را به رسمیت می شناسند، عنوان داشت: مهمترین سازمان فائو و سازمان ارزیابی ریسک است که تمام این افزودنی ها در آنجا بررسی می شود. افزودنی ها بر اساس اینکه خواص مضر داشته باشند با نماد ADI معرفی می شوند.

وی توضیح داد و گفت: در حقیقت این نماد بیانگر این است که شخصی در تمام عمر از آن ماده افزودنی در مواد غذایی مصرف می کند، بدون اینکه هیچ خواص مضری برای آن مصرف کننده ایجاد کرده باشد. این سازمان ها مانند سازمان کدکس افزودنی ها را بررسی می کنند و این موضوع از چنان درجه اهمیتی برخوردار شده است که حتی خیلی خانم های خانه دار نیز این نمادها را می خوانند و نسبت به آنها آگاه هستند.

عضو انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران تصوراتی که از افزودنی ها در جامعه ایجاد شده است را اشتباه دانست و خاطرنشان ساخت: سازمان غذا و دارو در راستای حفظ و ایمنی مصرف کنندگان، تمامی افزودنی ها را به طور مستقل بررسی کرده است. همه این افزودنی ها بعد از بررسی مجدد و نگرش ایمنی، مورد تائید قرار گرفته اند و در پروانه تولید سازمان مواد غذایی درج شده اند. بنابراین بیان این مسائل که این محصول در پفک یا نوشابه بد است، اشتباه است.

وی افزود: یک نفر که دارای بیماری دیابت است باید از مواد غذایی رژیمی استفاده کند و باید در مصرف مواد ملاحظه کند و نمی تواند به عنوان مثال از 5 پاکت پفک استفاده کند که برای سلامتی مضر است. اما باید این نگاه موجود در جامعه در مورد افزودنی ها تغییر کند؛ اطلاعات آنچه بیان می شود موجود است و می توان آنها را بررسی کرد؛ اگر صنایع غذایی ما این افزودنی ها را نداشته باشند، به سال های قدیم بر می گردیم بدون اینکه بتوانیم محصول سالم و با کیفیت تولید کنیم.

مشاور مدیر کل سازمان غذا و دارو با ذکر نمونه ای اظهار داشت: در حال حاضر افزودنی هایی مانند نشاسته های اصلاح شده داریم که اینها اساساً فیبر هستند یعنی نه تنها مضر نیستند بلکه برای بدن مان به شدت مفید هستند. تمام دکترها تاکید می کنند در سن بالا باید فیبر بیشتری مصرف کرد تا بیماری های قلبی و چاقی کمتر شود. بنابراین باید دیگاه فعلی مبنی بر ناسالم بودن افزودنی ها را کنار گذاشت و آگاهانه برخورد کرد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته نمی توان گفت تمام افزودنی ها سالم هستند؛ بعضی از آنها در صورت مصرف زیاد، مضر هستند.

جهانگیری در ادامه درباره میزان استفاده از افزودنی ها در طول روز گفت: این آبی که می خوریم ماده افزودنی دارد، اما ما را نمی کشد اما اگر یک چهارم همین ماده افزودنی را به صورت قرص در آب حل کنیم، یقینا می میریم!

وی اضافه کرد: در مورد افزودنی ها، سازمان های بین المللی دوزی را تعیین کرده اند و با استناد به آنها تاکید می کنیم افزودنی ها را باید مصرف کنیم و اگر این مسئله رعایت شود، هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

رئیس انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران با ذکر مثالی ادامه داد: در مورد مصرف ویتامین بسیار تاکید شده است اما در صورت مصرف زیاد همین ویتامین ها (مانند ویتامین A که دیدمان را درست می کند) مصمومیت ایجاد می شود. شیر یکی از بهترین مواد غذایی ما است؛ افزودنی که از آن به وجود می آید، یک نوع پروتئین به نام پروتئین لبنی است که اگر بیش از حد بخوریم، کبد و کلیه مان از بین می رود. بنابراین برای مصرف هر چیزی از جمله افزودنی ها باید حد و حدودی برای خودمان قائل باشیم و زمانی که این حدود رعایت شود، هیچ ماده افزودنی مضر نخواهد بود.

برنامه "گفت و گوی علمی" با موضوع بایدها و نبایدهای افزودنی مواد غذایی و با حضور مهندس شاهرخ زهیری مشاور کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران و کارآفرین برتر صنعت غذا، دکتر پرویز جهانگیری رئیس انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران و دکتر بهزاد مرندی عضو انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران و مشاور مدیر کل سازمان غذا و دارو روانه آنتن شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا