نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چشم انداز روشن شراکت بانک ها با شرکت های دانش بنیان

حمید تهرانفر در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر نقش مهم نظام بانکی در تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: بانک ها در کشور ما حدود 95 درصد تامین مالی را بر عهده دارند. بنابراین نقش بانک ها در اقتصاد ایران و بالطبع اقتصاد مقاومتی با توجه به شاخص هایی که برای آن تعریف شده، حایز اهمیت زیادی است. اینقدر که در مورد بانک ها حساسیت وجود دارد و سخن های گاه متضاد گفته می شود، به دلیل همین اهمیت است.

معاون پیشین بانک مرکزی افزود: با طراحی هایی که صورت گرفته و برنامه هایی که برای نظام بانکی کشور در جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی تدوین شده است، به نظر می رسد که نقش نظام بانکی در این پروسه از سایر ارگان ها بیشتر خواهد بود و حتما دستاوردهای بیشتری هم به همراه خواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فعالیت شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از شاخص های تحقق اقتصاد مقاومتی، با ریسک بالایی همراه است. بانک ها چقدر حاضر به قبول این ریسک و تامین مالی این شرکت ها هستند؟ گفت: منابعی که در داخل بانک ها وجود دارد صرفا برای این است که به متقاضیان، اعطای وام شود. به نظرم بانک ها در این زمینه ریسک زیادی را پذیرفته اند. همین که گفته می شود نسبت بسیار بالایی از مطالبات غیرجاری نزد نظام بانکی وجود دارد، بدین معناست که بانک ها ریسک زیادی پذیرفته اند و با اقتصاد کشور همراه بوده اند. منتها اگر چشم انداز را برای بانک ها به خوبی تعریف کنیم و به آنها بگوییم شراکت شما با شرکت های دانش بنیان، سرانجام مطلوبی برای کشور دارد، قطعا بانک ها به این عرصه ورود پیدا می کنند.

تهرانفر ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که مجلس محترم یا دولت محترم، بانک ها را مجبور کنند که به این شرکت ها وام بدهند چون تبعات بسیار بدی خواهد داشت. به نظر من می بایست این شرکت ها در یک شرایط معمولی به بانک ها مراجعه کنند و مدیران بانکی هم که از شهروندان همین کشور هستند، پس از ارزیابی مسایل، ریسک مورد نظر شما را می پذیرند و کمک می کنند.

با طراحی هایی که صورت گرفته و برنامه هایی که برای نظام بانکی کشور در جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی تدوین شده است، به نظر می رسد که نقش نظام بانکی در این پروسه از سایر ارگان ها بیشتر خواهد بود 

معاون پیشین بانک مرکزی با اشاره به حجم زیاد منابع فریز شده بانک ها، تصریح کرد: اغلب منابع فریز شده بانک ها نزد کسانی که این وام ها را گرفته اند، مانده است. یعنی برای آقایان این تصور به وجود آمده که باید به ضرب و زور از بانک ها وام بگیرند و برنگردانند. این اتفاق هم افتاده و پس از اینکه وام را دریافت کردند، 2 روز بعد گفته اند که نرخ سود یا جریمه تاخیر بالاست و به همه جا هم مراجعه کرده اند. به نظر می رسد تنها راه برای هدایت منابع فریز شده بانکی به سمت رونق تولید این است که این وام ها به بانک ها برگردانده شود. در این صورت بانک ها در موضعی قرار می گیرند که می توانند وام و تسهیلات جدید پرداخت کنند. اگر این اتفاق نیفتد، بدیهی است که منابعی در نظام بانکی برای اعطای تسهیلات وجود ندارد.

وی با تایید قصور بانک ها در این زمینه، اظهار کرد: این بدان معنا نیست که بانک ها در این زمینه هیچ تقصیری نداشتند. حرف من این است که همه گناه را به گردن بانک ها انداخته اند اما بانک ها هم به سهم خود مقصر بوده اند. در واقع باید گفت که بانک ها تا حدی مقصر بودند و کسانی که با قلدری پول ها را گرفتند و باز نمی گردانند هم بی تقصیر نیستند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل