نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید سوخت زیستی از دی اکسید کربن موجود در جو

دانشمندان فعال در دانشگاه جورجیا موفق شده اند تا راهی بیابند که به کمک آن می توان دی اکسید کربن موجود در جو کره زمین را برای استفاده در صنایع مختلف به کار گرفت. کشف آنها ممکن است به زودی به ساخت نسل جدیدی از سوخت های زیستی منجر شود که به صورت مستقیم از دی اکسید کربن موجود در هوا ساخته می شوند. به این ترتیب یکی از اصلی ترین عواملی که موجب ایجاد تغییرات جوی شده است از معادله خارج خواهد شد.

از جمله نکات قابل تامل در این پروژه این است که سوخت تولید شده به واسطه این فرایند می تواند همان مقدار دی اکسید کربنی را که جذب کرده است را به کربن طبعی تبدیل کند.

این محققان جزئیات مربوط به پژوهش خود را در نشریه آکادمی های ملی علوم در ایالات متحده به انتشار رسانده اند. میشل آدامز به عنوان یکی از پروفسورهای فناوری های زیستی که در این پروژه دخیل بوده است درباره آن می گوید: «کاری که ما کرده ایم این است که میکروارگانیزم هایی را به کمک دی اکسید کربن ایجاد کردیم که دقیقا مشابه با عملکرد گیاهان هستند و سپس آن را جذب کرده و برای کاربردهایی مفید به کار گرفتیم.»

در حالی که دانشمندان می توانند با استفاده از گیاهان سوخت هایی مانند اتانول را خود تولید کنند، این فرایند چندان بهینه به حساب نمی آید و به همین جهت نیز دانشمندان در سراسر جهان به دنبال تلاش برای بهبود برای انجام این کار هستند. آدامز در ادامه سخنان خود می گوید: «چیزی که ما کشف کردیم به این معنی است که می توانیم گیاهان را به عنوان نقش واسط از میان برداریم. ما می توانیم دی اکسید کربن را به صورت مستقیم از جو برداشت کرده و آن را به محصولاتی مفید مانند سوخت و مواد شیمیایی تبدیل کنیم که پیش از این فرایند تولید آنها یعنی رشد دادن گیاهان و استخراج توده ای زیستی از آنها، چندان بهینه نبوده است.»

این فرایند به واسطه میکروارگانیزمی به نام پیروکوکوس فیوریوسوس (Pyrococcus furiosus) ممکن شده است که این میکروارگانیزم از کربوهیدرات موجود در آبهای بسیار گرم اقیانوس های تغذیه می کند. حال با شکل دهی به ساختار ژنتیکی این ارگانیزم می توان یک نوع خاص از آن را تولید کرد که می تواند حتی در دمایی بسیار پایین تر نیز از دی اکسید کربن تغذیه کند.

در ادامه نیز محققان از گاز هیدروژن برای ایجاد واکنش شیمیایی در این میکروارگانیزم استفاده کرده و توانستند تا به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند و ماده ای به نام اسید هیدروکسیپروپونیک را به دست بیاورند که از آن برای تولید موادی مانند اکریلیک در صنایع استفاده می شود.

از جمله نکات قابل تامل در این پروژه این است که سوخت تولید شده به واسطه این فرایند می تواند همان مقدار دی اکسید کربنی را که جذب کرده است را به کربن طبعی تبدیل کند. آدامز در این باره می گوید: «این یک گام نخست بسیار مهم در راستای دستیابی به روشی مقرون به صرفه و بهینه برای تولید سوخت است. در آینه ما به دنبال بهبود این فرایند هستیم و می خواهیم آن را در مقیاسی بزرگ تر به آزمایش بگذاریم.»

منبع: scienceagogo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل