نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جنسیت، عامل برجسته اضطراب در انسان

یافته های نوین پژوهشگران نشان از این دارد که بانوان، دو برابر بیشتر از آقایان با اضطراب دست و پنجه نرم می کنند. پژوهشگران معتقدند که بانوان در مقابل اضطراب آسیب پذیرتر هستند و دلیل اصلی این امر نیز این است که آنها نسبت به آقایان بیشتر فکر می کنند و همچنین تمایل بیشتری به سوی ایجاد استرس برای خود دارند. تفکر بیشتر در این زمینه به این معنی است که بانوان در هنگام مواجهه به یک مشکل، آن را بارها و بارها در ذهن خود تکرار می کنند و این امر به صورت مستقیم با دو مشکل بزرگ با نام افسردگی و اضطراب همراه خواهد بود.

در سطح جهانی آمریکای شمالی بالاترین میزان اضطراب را در میان انسان ها در خود جای داده است و از هر یک صد نفر ساکن این بخش از کره زمین، 8 نفر به این مشکل دچار هستند. نکته جالب این است که در شرق آسیا این آمار به 3 نفر در هر 100 نفر کاهش پیدا می کند.

البته یکی از دلایل دیگری که می تواند موجب افزایش اضطراب در زن ها شود نیز این است که آنها در قیاس با جنس مذکر، با سطح بالاتری از تبعیض و سو استفاده روبرو هستند. این تحقیق برای نمونه نشان داده است که بانوانی که در ایالات متحده امریکا حقوق کمتری دریافت می کنند، بیشتر در خطر افسردگی قراردارند.

از جمله نکات مهم و قابل توجه کشف شده توسط محققان نیز می توان به این امر اشاره کرد که انسان هایی که در آمریکای شمالی یا اروپای غربی زندگی می کنند، برخلاف تصورعموم از این قاعده مستثنی نیستند و در معرض خطر مشابه برای رویارویی با اضطراب قرار خواهند داشت.

در سطح جهانی آمریکای شمالی بالاترین میزان اضطراب را در میان انسان ها در خود جای داده است و از هر یک صد نفر ساکن این بخش از کره زمین، 8 نفر به این مشکل دچار هستند. نکته جالب این است که در شرق آسیا این آمار به 3 نفر در هر 100 نفر کاهش پیدا می کند.

این پژوهش همچنین نشان داده است که افرادی که سن آنها کمتر از 35 سال است، پتانسیل بالاتری برای دچار شدن به اضطراب دارند. شایان ذکر است که این پژوهش در حقیقت نتیجه گیری و جمع بندی تعداد 48 تحقیق مجزا بوده است و به همین دلیل نیز دارای دقت بسیار بالایی محسوب می شود.

الیویا رمس به عنوان راهبر این پژوهش درباره این موضوع می گوید: «نارسایی های اضطرابی می توانند زندگی را برای برخی از مردم بسیار دشوار کنند. به همین دلیل نیز مراکز خدمات اجتماعی باید بدانند که این امر در سطح اجتماع تا چه اندازه همه گیر است و کدام گروه از جامعه بیشتر در خطر ابتلا به آن قرار دارند. ما با جمع آوری این داده ها دریافتیم که این نارسایی در تمامی گروه ها وجود دارد ولی بانوان و افراد جوان بیشتر به آن دچار می شوند. همچنین افرادی که سابقه مشکلات سلامتی دارند نیز در معرض خطر جدی قرار دارند که این امر (اضطراب) موجب ایجاد مشکلات مضاعف در زندگی آنها می شود.»

شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی به تالیف در آمده و در آخرین شماره از نشریه علمی بین المللی مغز و رفتار (Brain and Behavior) منتشر شده است.

منبع: spring

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل