نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر مزرعه های هوشمند در بالابردن باروری حیوانات وافزایش تولیدات مزرعه

در مزرعه ای هوشمند در روستای “کسل” در هلند متخصصان علوم دامی، مهندسی زیستی و همچنین دامپزشکان با هم همکاری می کنند تا اطلاعات دقیقی از رفتار حیوانان مزرعه در اختیار کشاورزان و مزرعه داران قرار دهند. حسگرها و میکروفن‌هایی که در این مزرعه های هوشمند وجود دارند، حیوانات را تحت مراقب شدید قرار می‌دهند.

سنجش استرس طیور با مزرعه های هوشمند

 رفاه و سلامت در گرو مزرعه های هوشمند -فردانما (۶)  

دوربین‌ها و میکروفون‌هایی که در مرغداری‌ها وجود دارد کوچکترین حرکات حیوانات را زیر نظر دارند و به محض مشاهده رفتار غیرمعمولی از حیوانات هشدار می دهند. وقتی حیوانات به هر دلیلی دچار استرس شوند، این دوربین‌ها و میکروفون‌ها در زمان واقعی دامداران را مطلع می کنند تا اقدامات لازم را انجام دهند. در نتیجه می توان بدون نیاز به سرکشی مداوم در مزرعه ، تک تک حیوانات را زیر نظر داشت.

حرکات خیلی سریع و بی نظم یک حیوان ممکن است به خاطر دمای نامناسب محیط یا اشکالی در خورد و خوراک آنها باشد. در مواقعی قطع شدن یکی از خطوط تغدیه حیوانات باعث می شود، به سمت دیگری حرکت کنند، که در این مواقع مزرعه‌دار با مشاهده علامت هشدار می تواند به سرعت مشکل را رفع کند.

دقت ۹۵% ای در تشخیص 

برخی از الگوریتم‌های این مجموعه نرم افزاری و ابزارهای کامپیوتری لازم این طرح، با همکاری بیست مؤسسه دیگر در دانشگاه لوون در بلژیک ساخته شده است. محققان ادعا می کنند که این سیستم ۹۵ درصد مواقع می تواند مشکل را به درستی تشخیص و در صورت لزوم به کشاورزان و دامدارن هشدار دهد.

متخصص زیست شناسی دانشگاه لوون می گوید: “نحوه رفتار حیوانات در محیط به عوامل متعددی بستگی دارد. مثلا وضعیت آب و هوا، میزان نور خورشید و دما. با داده هایی که توسط این سیستم به دست می‌آید، می توان شرایط مناسب یک مزرعه خاص را به طور متوسط تخمین زد. مجموع تمام اینها بر رفتار حیوان تاثیر دارد. در نتیجه وقتی این مقدارها را پیدا کردیم، خواهیم توانست به درستی مشکل واقعی حیوانات را با جزییات بدانیم.”

شنود صدای سرفه دام‌ها

در این مجموعه نرم افزارها، سیستمی برای گوش دادن به صداهای سرفه دام‌ها در نظر گرفته شده‌است که بویژه جهت تشخیص سریع زودهنگام بیماری‌های به شدت مسری سیستم تنفسی خوک‌ها طراحی شده است.الگوریتم‌هایی نوشته شده‌ است که سرفه‌های مشکوک خوک‌ها را از صداهای دیگر در خوکدانی تشخیص می دهد. به طور متوسط دامداران روزی چند ثانیه فرصت سرکشی به دام‌ها را دارند. در صورتی که این سیستم به طور ۲۴ ساعته در حال چک کردن سلامتی حیوانات است. در نتیجه می توان در سریع‌ترین زمان ممکن مانع گسترش و سرایت بیماری شد.

از دیگر فواید مزرعه های هوشمند سنجش وزن حیوان‌ها، قبل و بعد از وعده‌های غذایی است. دوربین های دیگر در مزرعه حیوانات امکان وزن کردن حیوانات را قبل و بعد از خوردن غذا فراهم می کند. جمع‌آوری این داده در بهبود کیفیت مواد غذایی گوشتی کمک بسزایی خواهد کرد.

محققان امیدوارند داده‌های بدست آمده از مزرعه های هوشمند بتواند مسیری جدیدی در صنعت غذایی ایجاد کنند. کشاورزان و دامداران بتوانند با سهولت بیشتر با رعایت نکات بهداشتی محصولات خود را عرضه بازار کنند.

دنیل برکسمن، مهندس علوم زیستی و استاد دانشگاه لوون می گوید: «یکی از بزرگترین گام های بعدی آوردن اینترنت به تمام مزارع است. هنوز از این وضعیت دور هستیم. اگر چنین شود کشاورز علاوه بر فروش گوشت یا حیوان زنده، داده‌ها را هم به فروش می رساند، داده هایی که برای تمام مردم درگیر در زنجیره غذارسانی و مصرف کننده، اطلاعات مفیدی در بر خواهد داشت.”

حدود ۲۰ مزرعه تجربی به این سیستم ها مجهز شده اند و تا کنون شش محصول دامی به دقت طراحی شده، به بار آمده است.

منبع:فردانما

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل