نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی ربات دونده دو پا

ربات آتریاس Atrias یک ربات دونده است که طراحی ویژه آن به وی امکان جهیدن و حرکت سریع را می دهد . به تازگی مهندسان و طراحان  این ربات در حال ایجاد تغییراتی در وی هستند تا از این طریق آتریاس قادر به دویدن شده و هدف اصلی آن ها کسب عنوان سریع ترین  ربات دونده در جهان برای این ربات است .  

در همین زمینه جاناتان هارست Jonathan Hurst دستیار پرفسور و متخصص علوم روباتیک در دانشکده مهندسی دانشگاه ایالتی اورگون Oregon State University College of Engineering در رابطه با این ربات اعلام کرد : " زمانی که این ربات را طراحی کردیم ، هدف اصلی ما راه رفتن نسبتا سریع این ربات بود ولی در حال حاضر ما قصد داریم آتریاس را به سریع ترین ربات دونده جهان تبدیل کنیم . "

پژوهشگران اعتقاد دارند این ربات می تواند مانند برخی از پرندگان دونده به سرعت دویده و از الگوی حرکتی این پرندگان تقلید کند .  این ربات دارای چهار نوار فیبر کربن در هر پای خود است که این مکانیسم به گونه ای بسیار سبک طراحی شده است . علاوه بر این ، روی هر کدام از این پاها ، فنرهای فایبر گلاسی با قابلیت ارتجاعی سوار شده است که به این پاها امکان حرکت آونگی داده و باعث ذخیره انرژی می شود . "  

در آزمایش های پیشین ؛ این ربات قابلیت های ویژه خود در حفظ تعادل را اثبات کرده و سازندگان آن ، اقدام به ضربه زدن و هل دادن وی در هنگام راه رفتن کردند که وی به خوبی توانست با حفظ تعادل خود ، به مسیر ادامه دهد . شایان ذکر است که این ربات همچنین قادر به حفظ تعادل خود در زمانی شد که از جهات مختلف توپ و گوی های مدوری به سمت وی شلیک شده و زیر پاهایش قرار گرفتند .

پژوهشگران برای این ربات دو وظیفه کلی پیش بینی کرده اند . بر این اساس ربات آتریاس می تواند در هنگام بلایای طبیعی و در فضاهائی که امکان تردد انسان وجود نداشته و یا با خطر همراه است مورد استفاده قرار گرفته و همچنین این تکنولوژی می تواند برای ساخت اعضای مصنوعی در افرادی که قابلیت حرکتی خود را به دلیل نقص عضو از دست داده اند ، کاربرد داشته باشد .

این طرح با حمایت مالی آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) و همکاری موسسه Human Frontier Science Program (HFSP) در حال اجرا است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل