مغز انسان قابلیت تطبیق با هر شرایطی را دارد

مطالعات جدید دانشمندان نشان دهنده وجود توانائی تطبیق مغز انسان در موقعیت های مختلف است. این موضوع به دلیل تطبیق پذیری طبیعی موجود در مغز انسان بوده که از گذشته باقی مانده است. بر اساس این یافته ها مشخص شد که مغز انسان امکان پیش بینی موقعیت های مختلفی که ممکن است در طول عمر با آن رو به رو شود را داشته و به کمک ساخت شبکه عصبی ویژه ای خود را با این شرایط تطبیق می دهد.

در این مطالعات، پژوهشگران موسسه ملی بهداشت و تحقیقات درمانی فرانسه به بررسی یکی از قابل توجه ترین ویژگی های رفتاری نخستینیان و قابلیت های تطبیق پذیری مغز آن ها پرداختند.

این مطالعات نشان داد که ظاهر معجزه آسای  بدن انسان محصول پیش سازگاری ما بوده و از طریق ارتباط بین سلول های عصبی به صورت حلقه های مکرر در ورودی های عصبی و بازگشت آن ها به مغز رخ می دهد. این حالت ، مشابه امواج مدور موجود در یک استخر آب بوده و در نتیجه آن مغز قادر به محاسبه شرایط  و ذخیره اطلاعات می شود. ترکیب این اطلاعات ورودی به مغز اجازه می دهد تا به صورت بالقوه و یکسان از این داده ها با هدف یادگیری رفتارهای جدید در هنگام مواجه با شرایط تازه استفاده کند.

پژوهشگران  در ابتدا به بررسی عملکرد سیستم عصبی در انسان پرداخته و سپس فعالیت نورون های عصبی را در قشر جلوی مغز  پستانداران گروه نخستینیان که برای انجام کار های مشابه انسان آموزش دیده بودند، مقایسه شد. در نتیجه این مقایسه مشخص شد که شباهت زیادی در نحوه عملکرد و تطبیق پذیری مغز انسان و سایر نخستینیان وجود دارد. این ویژگی به انسان امکان آمادگی جهت مواجهه با شرایط مختلفی را داده و وی را برای تطبیق پذیری با شرایط پیش بینی نشده آماده می کند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آندر آخرین شماره مجله تخصصی journal PLOS Computational Biology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه : احسان محمدحسینی