معماری شهری رابطه مستقیمی بر روحیه و رفتار کودکان دارد

ساختمان هایی که می توانند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها مانند اضطراب، افسردگی و خستگی روانی باشند. در این بین ساختمان ها و محیط‌های کالبدی شهری می تواند نقش مهمی در رشد کودکان داشته باشد و روی طراحی ذهن، فکر و روح آنها اثر مستقیمی بگذارد.

دکتر محمد رضا بمانیان، رییس پژوهشکده مدیریت شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور، استاد دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: امروزه ساختمان های بلند می توانند اثر مستقیمی روی فعالیت ها و ارتباط بین ما و جامعه داشته باشند. بدون‌ شک حضور در محیطی خوشایند یا هیجان‌انگیز،چه طبیعی و چه ساخته انسان موجب تقویت روحیه می‌شود؛ به همین‌ ترتیب ممکن است محیطی ناخوشایند ارمغان آور افسردگی  باشد. در این بین تاثیر این ساختمان ها روی کودکان و نوجوانان به علت داشتن ذهن باز و روحیه شاد بیش از سایر گروه های سنی است.

وی افزود: این گونه بناها به اقتضای سن و سال و تحرک فوق‌ العاده‌ای که کودکان و نوجوانان از آن برخوردارند شرایط مناسبی برای آنها فراهم نمی‌کنند که همین امر نیز به نوبهء خود مشکلاتی را برای این گروه سنی به وجود می‌آورد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر ساختمان های بلند مرتبه می تواند مشکل های از جمله نظارت نداشتن کامل والدین بر فضای بازی کودکان و نوجوانان به وجود آورد بنابراین این‌ گونه بناها با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف این موضوع مانند مسایل روانشناسی‌ محیطی و اجتماعی و…، نکته‌های مثبت بناهای بلند از جمله ایجاد فضای امن و مناسب بازی و تفریح کودکان و نوجوانان می‌توانند در ایجاد شرایط محیطی مناسب نقش موثر ایفا کنند.

بمانیان با اشاره به اینکه باید در ساخت یک بنا تمام جنبه های اجتماعی و فرهنگی و… در نظر گرفته شود، گفت: بسیاری از معماری های دنیا که این نکته مهم را رعایت نکرده اند طرح شان با شکست مواجه شده است. حتی یکی از پروژه های معرف ساختمان سازی کشور امریکا که برای سکنا دادن بی خانمان ها ساخته شده بود نیز به علت رعایت نکردن این مسایل به این درد دچار شد. این ساختمان محلی برای دزدی و غارت و به اصطلاح کارهای غیر انسانی برخی افراد شد به همین دلیل این طرح با انفجار یک دینامیت خاتمه یافت. این امر باعث شد در ابتدای دوم قرن بیستم در معماری مدرن، در کنار مسایل ساختمان سازی و مهندسی ، جوانب فرهنگی، اجتماعی و…  نیز لحاظ شود.

امروزه ساختمان های بلند می توانند اثر مستقیمی روی فعالیت ها و ارتباط بین ما و جامعه داشته باشند. بدون‌ شک حضور در محیطی خوشایند یا هیجان‌انگیز،چه طبیعی و چه ساخته انسان موجب تقویت روحیه می‌شود؛ به همین‌ ترتیب ممکن است محیطی ناخوشایند ارمغان آور افسردگی  باشد. در این بین تاثیر این ساختمان ها روی کودکان و نوجوانان به علت داشتن ذهن باز و روحیه شاد بیش از سایر گروه های سنی است.

رییس پژوهشکده مدیریت شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور در پاسخ به این سوال که آیا مسکن مهر نیز به این درد دچار شده بود، گفت: مسکن مهر ضرورتی بود که اجرای آن در یک مقطع زمانی احساس شد. در مواردی که شرایط مکان یابی این طرح ها درست انتخاب شده بود و صرفا به عنوان یک خوابگاه مطرح نبود با موفقیت همراه شد اما اجرای این طرح در محل هایی که توجه زیادی به این مساله نشده بود ناموفقیت آمیز شد. متاسفانه سرمایه زیادی از کشور بدون توجه به کردن به این مساله(انتخاب تصادفی محل و انتخاب نکردن محلی مناسب) خرج شد بی آنکه موفقیتی به همراه داشته باشد.

این استاد دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: متاسفانه اغلب طرح های ما ابتدا شروع می شوند و پس از آن چالش ها و امکان سنجی هایشان بررسی قرار می‌گیرند. قبل از اجرای یک طرح ضرورت دارد فاز صفر و مطالعات و پژوهش های آن به درستی انجام شود. این نوع طرح‌های ناموفق می‌تواند سرلوحه و سرمشق سایر طرح ها باشد تا بار دیگر تجربه اجرای چنین طرح هایی در کشور نداشته باشیم.

وی یاد آور شد: واقعیت این است که رشته معماری رابطه مستقیمی با زندگی، اخلاق، فرهنگ و روحیه های مردم دارد بنابراین اهمیت دادن به این مساله خیلی مهم تلقی می شود.  امروزه در ساخت یا کالبد شهرهایمان افراد زیادی از مهندسان معمار گرفته تا متخصصان فنی و تاسیسات و … دخیل هستند اما هریک از این متخصصان به صورت گسسته کارهای خودشان را انجام می‌دهند؛ کشورهای پیشرو برخلاف کشورما مهندسان معمار با سایر متخصصان در یک مجموعه کاری متصل می شوند و یک سری ارتباطات و هماهنگی هایی بین کارهای آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: تدوین قانون و مقررات می‌تواند به پیشرفت ما در این زمینه کمک کند. متاسفانه به دلیل مسایل سیاسی و روی کار آمدن افراد مختلف قبل و پس از انقلاب باعث شد تا نظام ملی ما کمتر مورد توجه قرار بگیرد و بیشتر جنبه های کالبدی تا جنبه‌های معنایی و مفهومی شهرهایمان مورد توجه قرار بگیرد.

 

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا