نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف ابزارهای سنگی 200 هزار ساله در مغولستان

همکاری گروهی از باستان شناسان لهستان و مغولستان در زمینه مطالعات پیش از تاریخی در مناطق جنوبی صحرای گوبی منجر به کشف مجموعه ای ارزشمند از ابزارهای سنگی دوران پیش از تاریخ شد.

بر اساس تجزیه و تحلیل های انجام شده و مطالعات ابزارهای سنگی این محوطه، مشخص شد که قدیمی ترین ابزارهای کشف شده متعلق به دوران پارینه سنگی میانی بوده و در حدود 200 هزار سال قدمت دارند.

در همین رابطه ژوزف ژوکولسکی از پژوهشگران دانشگاه ورکلاو و سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: تنوع بسیار زیاد این اشیا و ابزار های سنگی که در منطقه فوق الذکر کشف شده است و در ساخت آن ها از انواع تکنیک های مختلف و پیشرفته استفاده شده، نشان دهنده این موضوع است که سایت باستانی کاوش شده به صورت مکرر و در دوره های مختلف زمانی مورد استفاده قرار گرفته و سکونت های انسانی را پذیرا بوده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل های انجام شده و مطالعات ابزارهای سنگی این محوطه، مشخص شد که قدیمی ترین ابزارهای کشف شده متعلق به دوران پارینه سنگی میانی بوده و در حدود 200 هزار سال قدمت دارند. ابزارهای جدیدتر موجود در این محوطه نیز به دوران پس از آن تعلق داشته و به صورت متناوب می توان ابزارهای متعلق به دوران مختلفی را تا حدود 40 هزار سال پیش در این محوطه مشاهده کرد. شایان توجه است که این سایت تاریخی در ادامه حیات خود به زیر آب یک دریاچه فرو رفته و به همین دلیل تنوع زیستی – جانوری موجود در لایه های این سایت بسیار غنی است.

از جمله مهمترین کشفیات این کاوش ها ؛ تعدادی شی سنگی و ابزار های ساخته شده از جنس سنگ یشم است که حدود 40 هزار سال قدمت دارند.

منبع: archaeology

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل