همکاری ایران با شرکت های دانشبنیان خارجی با هدف حضور در بازارهای جهانی
به گزارش وزارت نفت، «علی زیار» با یادآوری مذاکره های شرکت های خارجی برای مشارکت در ساخت پروژه ها، گفت: اولویت مدیریت بازرگانی این است که شرکت های خارجی بویژه شرکت های دانش بنیان برای انتقال فناوری و مشارکت در تولید با سازندگان داخلی مشارکت کنند.
وی، با بیان اینکه این اقدام با هدف تولید اقلام راهبردی صنعت پالایش، انتقال و توزیع در داخل کشور است، افزود: این اقدام ها همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی و تقویت توان داخل برای برونزایی و حضور در بازارهای منطقه انجام می شود.
زیار به توانمندی تولیدکنندگان در زمینه مکانیک، کالا و مواد شیمیایی، کاتالیست ها و برق و ابزار دقیق اشاره و اعلام کرد: در بخشهای مختلف، توانمندی های گوناگونی وجود دارد؛ در حوزه مکانیک در اقلام ثابت پالایشگاهی توانایی بهتری داریم؛ در زمینه کالا و مواد شیمیایی و کاتالیست ها شرایط خوبی برای صادرات داریم؛ همچنین در تجهیزات برق و ابزار دقیق با درصدهای متفاوت شرایط مناسبی در داخل ایجاد شده است.
وی یادآورشد: وزارت نفت ١٠ قلم کالا را در فهرست اقلام راهبردی قرار داد که از این تعداد براساس نظر کمیته تخصصی ماشینآلات دوار، توربین و کمپرسور مربوط به شرکت پالایش و پخش می شود.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران ادامه داد: شرکت پالایش و پخش ١٦ قلم کالای دیگر را جزو اقلام راهبردی در صنعت پالایش، انتقال و توزیع تعریف کرد که به تفکیک مکانیک، تجهیزات ثابت و دوار تقسیمبندی شده است.
وی با بیان اینکه استفاده از توانمندی های داخل به صنعت نفت محدود شده است، گفت: با توجه به توان ساخت داخل، به دنبال ارائه این توانمندی ها به بازارهای جهانی و ارزآوری و تقویت بخش خصوصی هستیم.