آموزش نامناسب , مانع اصلی تبدیل ایده به محصول
امیرحسین دوایی مرکزی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: تبدیل ایده ای تازه به محصولی که توانایی ورود به بازار داشته باشد نیازمند آموزش های تخصصی است که تا پیش از این اقدامی برای ارایه آموزش های لازم به ایده پردازان نشده بود.
وی ارایه آموزش های تخصصی به ایده پردازان برای آنکه آنان ایده های خود را با انجام تحلیل ها و بررسی های لازم ،قابل قبول و قابل پذیرش کرده و ابتدا خود بپذیرند که ایده ای نو و قابل رقابت در بازار دارند و سپس برای تولید اقدام کنند، را در موفقیت ایده پردازان بسیار مهم ارزیابی کرد.
دوایی مرکزی با بیان اینکه اکنون مراکز شتاب دهنده، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد گام هایی را برای ارایه آموزش های تخصصی به ایده پردازان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (آی.سی.تی) کشور برداشته اند، از فعالیت تعدادی شرکت های خطرپذیر در این بخش خبرداد که به دنبال همکاری با ایده پردازان هستند.
معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روش های متعددی را که برای تامین مالی ایده پردازان بخش آی.سی.تی وجود دارد، مورد اشاره قرار داد و نخستین گام برای حمایت از یک ایده و تبدیل آن به تولیدی قابل ارایه به بازار را خانواده ایده پرداز دانست.
به گفته وی، نخست باید خانواده ایده پرداز قانع شود که ایده ارائه شده یک ایده تازه ای است که می تواند تبدیل به محصولی شده که بازار را در اختیار بگیرد و سپس سوده رسان باشد.
دوایی مرکزی با تاکید بر اینکه نخستین وظیفه یک ارائه کننده ایده خلاقانه آن است که خانواده خود را قانع کند که ایده وی تازه است و می تواند محصولی بازاری شود یادآورشد: روند ذکر شده در جهان به حمایت خانوادگی مشهور شده است.
معاون نوآوری و فناوری وزیرارتباطات شیوه دیگر تامین مالی ایده پردازان در جهان را فرشتگان سرمایه گذار عنوان کرد که تنها خیران نیستند اما از این گروه هم در جمع آنها حضور دارند و خاطرنشان کرد: فرشتگان سرمایه گذار افرادی هستند که سرمایه خود را به جای انباشت در بانک ها و دریافت سود بانکی با دیدن یک ایده خلاقانه که امکان سود آورشدن داشته باشد را به سمت تولید آن هدایت می کنند.
وی لازمه فراهم شدن زمینه برای ظهور فرشتگان سرمایه گذار در کشورمان را ایجاد یک نوع مراجع و تحلیل گرانی دانست که برای بررسی ایده ها و اینکه سودآور خواهند بود یا نه و میزان سودآوری شان چقدر خواهد بود براساس تحلیل های کارشناسانه اقدام کرده و این تحلیل ها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.
دوایی مرکزی شیوه دیگر را ورود سرمایه گذاران خطر پذیرعنوان کرد و گفت:اینها نهاد های حرفه ای و با تجربه بسیار زیاد هستند که با دید درازمدت به مسائل کسب و کاری وارد می شوند، به این امید که این کسب و کار به نقطه ای که رسید آن را به فروش رسانده و به دنبال دیگری بروند.
معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخذ تسهیلات و ورود به بازارهای سرمایه را از دیگر روش های تامین مالی ایده پردازان بخش آی.سی.تی ذکر کرد و ادامه داد: همه روش های پیش گفته با یکدیگر مرتبط بوده و هیچ کدام به تنهایی نمی توانند معجزه کنند.
وی با بیان این که اگر اکنون شاهد حضور گسترده محصول های حاصل از ایده های خلاقانه در کشور نیستیم و علت آن را باید در وجود اشکال در فرآیند تامین مالی ببینیم، گفت: باید دید اشکال در کجا بروز کرده و برای رفع آن اقدام کرد.
به گفته دوایی وجود یک روحیه تعاملی برای آنکه ایده ای خلاقانه تبدیل به تولیدی قابل ارایه به بازار باشد، ضروری است.
معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شناسایی نمونه های موفق در تبدیل ایده به محصول به جامعه را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: معرفی الگوهای موفق افراد را تشویق می کند سرمایه های راکد خود را به سمت تولید محصول هایی که امکان سودآوری بالاتری از سودهای بانکی دارند، هدایت کنند.
وی فضای عمومی کسب و کار کشور را در سرازیرشدن سرمایه ها به سمت تولید محصول های فناورانه بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: اگر سرمایه گذاران چه داخلی و چه خارحی از این فضا به طور دایم احساس ناامنی و تهدید کنند به سرمایه گذاری بر روی تولید محصول اقدام نخواهند کرد.
دوایی مرکزی ادامه داد:سرمایه گذار اگر احساس کند قاچاق کالا وقاچاق نرم افزار و سخت افزار در کشور زیاد است به حمایت از ایده های خلاقانه نمی پردازد.
معاون نوآوری و فناوری وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد، نوآوری در فضای همراه با تهدید های مداوم رشد نخواهد کرد، زیرا ریسک آن بالا خواهد بود.
دولت یازدهم با تشکیل دفتر پایش مستمر بهبود فضای کسب و کار کشور گام های موثری برای بهبود این فضا برداشته است.